Jag har inte gjort så mycket i trädgården denna höst, då det har regnat så mycket och frun arbetar ofta kvällarna, vilket gör att jag får sköta barnen. Nu blir det ju också så snabbt mörkt att man inte hinner så mycket efter arbetet. På helgerna har den antingen regnat eller så har man haft fullt upp med annat.

Jag fick i.a.f jordgubbslandet rensat från ogräs och revor. Det är otroligt hur mycket revor som vuxit fram och det var synd att slänga bort så mycket fina början men en hel del fick jag planterat på nya ställen. Jag flyttade bort smultronen från jordgubbslandet för att ge mera rum åt jordgubbarna. Smultronen planterade jag i sluttningen där de inte är i vägen för något, de tycks trivas bra där. Nu har vi jordgubbar lite varstans och mera är på gång.

Igår grävde jag bort en bambuliknande växt som tagit över en del av tomten. Jag vet inte vad den heter men den växer som ogräs och är svår att få bort. Man måste få bort alla rötter för att lyckas och de som ägde huset innan oss lyckade aldrig bli av med dem. Får se om jag lyckas, då jag grävde upp rötter som fyllde en stor skottkärra. Några rötter lämnade nog dit men ljuset tog slut och det gjorde ryggen också.

Jag har en del överloppsjord som jag inte vet vad jag ska göra med men nu vet jag, jag ska föra det till det stället där jag tog bort rötterna och där ska jag plantera de sista jordgubbsplantorna jag har ännu oplanterat. Växthuset är fullt med jordgubbar och jordgubbslandet likaså. Vår tomt är nästan till 100% fyllt med olika frukträd och bärbuskar. Jag skulle vilja plantera mera men jag vet inte vart!

Ok, ett par platser finns nog ännu men de är inga bra platser. Det måste ju få finnas lite öppna platser också, så att barnen kan springa runt och leka. Vi har över 20 frukträd, över 20 bärbuskar (hallon, blåbär, röda vinbär, svarta vinbär, vita vinbär, krusbär), ca 30 smultronplantor och över 100 jordgubbsplantor och ännu ett par vinrankor (i växthuset). Ja, vi har ockå en havstornsbuske men de tre andra dog under vintern. Ännu har vi inte fått någon större skörd av något, trots att vissa äppelträd är snart 9 år. Förhoppningsvis får vi en ordentlig skörd nästa sommar/höst, för det verkade som om träden vaknade upp och började växa ordtligt först nu denna sommar.

Vårt päronträd växte t.ex. nästan en meter i sommar, trots att den producerade frukt. Den hade från början ganska många kartar men till sist fanns det bara ett par kvar som mognade så att de gick att äta. Äpplen fick vi kanske 3-4 kg men egentligen bara från två träd. Det ena var skadat av hararna, så det var en överraskning att den gav frukt. Det andra trädet gav stora fina frukter, vilket antagligen beror på att det är planterat nära vår avfallsbrunn.

Vissa jordgubbar och smultron blommar ännu. Vi har en hel del jordgubbskartar ännu men de blir inte färdiga. Smultronen har också mycket kartar ännu och de ger ännu bär som går att äta. Smultronen ger lite i taget men under väldigt lång period. Från början på sommar till långt inpå hösten. Om alla våra äppelträd börjar ge bra skördar, så kommer vi att drunkna i äpplen men man kan ju alltid försöka göra äppelvin eller cider. Dock är nog inte våra äpplen riktigt lämpliga för det egentligen men man ska nog inte vara så noga.