Jag har länge funderat på att köpa en ny gitarr och det är närmast en modell som intresserar, nämligen en Les Paul. Det är ju en klassisk modell med otroligt sound, om det är ett bra exemplar. Dilemmat är närmast om jag ska satsa på en väldigt dyr (Gibson), en någorlunda dyr (Epiphone) eller en billig (Harley Benton eller annan kopia). Det lutar mot en dyr eller åtminstone någorlunda dyr, billiga är nog uteslutna fast även de kan vara riktigt bra om man har tur.

Naturligtvis får man en bättre gitarr för mera pengar men man kan även göra fynd med billigare modeller. Epiphone gör vanligvis bra gitarrer men kvalitén varierar mera jämfört med Gibsons motsvarande. Frågan är om det lönar sej att betala 2-3 ggr mera, eller t.o.m ännu mera, för en gitarr som ser och känns nästan lika. I soundet finns det en viss skillnad och jag föredrar Gibsons sound som har mera spets, kanske dålig beskrivning men jag vet inte hur jag ska förklara det tydligare. Epiphone låter vanligtvis mera dämpade men jag har två Epihone SG:n och jag vill ha en Les Paul med lite mera spets.

Jag har provlyssnat på olika modeller via Thomanns webshop och det finns en Epiphone som har mera spets, nämligen Les Paul Ultra. Jag vet inte hur pass man kan lita på deras exempelljud men den låter nästan som en Gibson och den är också ganska dyr för att vara Epiphone men trots allt billigare än en Gibson. Vissa hävdar också att en dyr, relativt sett alltså, Epiphone är bättre än en billig Gibson men själv vet jag inte om detta stämmer. Jag har prövat ett par modeller i en lokal musikaffär och där såg Epiphonen de hade bättre ut än Gibsons modell, för den modellen var en sådan jag föredrar, men Gibsonen lät bättre. Tyvärr var den också dubbelt dyrare fast det var en enklare modell.

Jag vill alltså ha en kvalitéts gitarr och därför lutar det mot Gibson men om jag hittar en bra Epiphone, så är den nog ett alternativ. Jag tänker inte satsa några enorma summor och då tror jag nästan att en Epiphone är ett vettigare val. De två Epiphone jag nu har är jag nöjd med, fast den ena är väldigt mycket spelad med och det syns. Jag fick den återupplivad genom att byta kabel mellan gitarren och förstärkaren, för jag använde tidigare billiga skräpkablar och had ejag vetat vilken skillnad de kan göra, hade jag bytt den för länge sedan. Genom bytet fick jag mera sustain och spets i soundet, om än inte riktigt så mycket som jag vill ha, men nu är det mycket enklare att lyckas med t.ex. pinch harmonics. Soundet är i.o.f sej ok redan nu men jag vill ha en gitarr som låter lite annorlunda än de jag har och som känns bra. Min Iommi signature SG är visserligen mycket bra men den är på sätt och vis lite för speciell med sina korsinlägg.

Jag borde hitta en affär som har en Epiphone Les Paul Ultra för att testa och jämföra. Jag skulle inte vilja köpa den via webben utan att testa först, även om man får dem ca 30% billigare via nätet. En timmes bilväg bort finns en affär som har ett stort urval men jag tror inte de har Ultran i lager.