Jag har nu åter börjat motionera efter att jag fick diagnos på rytmstörningarna. I lördags trampade jag 5 km på motionscykeln men mycket försiktigt och i långsamt tempo. Jag blev inte ens svettig. Igår var jag ute och joggade för första gången på flera veckor. Det kändes bra men jag tog det väldigt lugnt.

Hjärtat och lungorna orkade bra med men benen blev nog en aning trötta. Det är konstigt hur snabbt musklerna förtvinar när man håller en paus i motionerandet. Det kommer att ta en bra stund att få upp konditionen tillbaka och det förvärras att jag har sämre möjligheter att motionera nu när frun börjat åter arbeta.

Det var annars intressant att se att mitt blodtryck sjunkit från 127/99, när jag först såg en läkare angående rytmstörningarna, till 110/68, vilket är mitt normala tryck, när jag gjorde belastningsprovet. När jag gjorde provet hade jag inte längre konstanta rytmstörningar, vilket jag hade tidigare. Det var alltså en tillfällig störning att jag hade konstanta rytmstörningar men jag har stundvis rytmstörningar ännu och de blir jag nog inte av med.

Eftersom jag inte hade rytmstörningar under belastning, men nog ibland annars, tyckte läkaren att det inte var något fel på  hjärtat och att inget behöver göras. Ingen medicin och inga fler undersökningar. Det passar mej utmärkt, eftersom jag mår nu åter bättre då jag inte längre har rytmstörningarna konstant. Jag var nog stressad och överarbetad, för det tycktes hjälpa att jag vilade. Att jag kompenserat för tröttheten genom att ta uppiggande tabletter, t.ex koffein och guarana, har nog inte varit speciellt bra.

De rytmstörningar jag har nu kan jag nog leva med. Jag vill inte ha mediciner, för de skulle sänka mitt redan låga blodtryck, vilket skulle inverka negativt på hur jag orkar. Jag skulle få svårt att motionera om jag använde mediciner. Jag fick dylik medicinering redan för ett par somrar sedan men jag har inte prövat dem, för neurologen som skrev receptet varnade just för att jag skulle få svårt att motionera p.g.a blodtrycket.