Jag har tidigare spekulerat i om SLE kunde vara en bättre förklaring på mina symptom men jag läste nyss om Sjögrens syndrom och även den passar bra in på mina symptom. Jag tycker att både SLE och Sjögrens förklarar mina symptom bättre än MS och jag vet inte av något symptom som utan tvivel skulle bevisa att jag har MS och inte SLE eller Sjögrens.

Det finns naturligvis en liten möjlighet att jag har en kombination av endera MS och SLE eller så MS och Sjögrens men det är väldigt ovanligt. Som jag skrivit tidigare så fick jag min diagnos utgående från MRI och därför att jag hade en steril hjärnhinneinflammation. Jag hade två skov-liknande episoder men jag vet inte hur de uppkommer vid SLE eller Sjögrens, så jag vet inte om detta är något absolut bevis på MS. Avvikande MRI förekommer ju hos 10% av friska personer, så det kan även förekomma vid både SLE och Sjögrens och samma gäller den sterila hjärnhinneinflammationen.

Jag anser inte att varkendera SLE eller Sjögrens är något bättre alternativ än MS, kanske t.o.m tvärtom, så det är inte därför jag spekulerar om alternativ till MS. Jag tycker bara inte att MS förklarar mina symptom speciellt bra och jag undrar varför jag inte haft några nya skov de senaste 9 åren eller varför min MS inte har framskridit som vid sekundär progressiv MS. Undantaget min neuropati och en drös diffusa symptom har jag sluppit mycket lindrigt undan. Jag orkar springa och motionera, om än inte på samma sätt som när jag var yngre, men det är ju delvis naturligt. Vad som inte är naturligt är hur snabbt min kondition försämras ifall jag inte motionerar.

Efter att nu ha läst på lite om SLE och Sjögrens, tycker jag att kanske Sjögrens passar en aning bättre som förklaring till mina symptom än SLE. Båda passar i.a.f bättre än MS. Även vid Sjögrens förekommer eksem och en sak som passar in extremt bra, är nackspänningarna, som är typiska för Sjögrens och som för mej gradvis förvärras. Det är alltså typiskt vid Sjögrens att man har nackspänningar som förvärras av just nackspänningarna och det är just det som sker för mej. Hur jag än gör för att förhindra spänningarna så drabbas jag av dem. Jag har också märkt att massage inte hjälper, varken förebyggande eller som behandling. Muskelavslappnande mediciner, som t.ex. Sirdalude, hjälper också dåligt. Vätskebrist tycks förvärra besvären av någon anledning.

Några typiska symptom för Sjögrens syndrom som jag lider av.

– Torra ögon, näsa och mun
– Blodtrycket sjunker när jag stiger upp (det svartnar ofta för ögonen)
– Neuropati
– Spänningshuvudvärk från nacken
– Känslig skalp
– Nystagmus
– Koncentrationssvårigheter
– Minnesavbrott (kortslutning)
– Steril hjärnhinneinflammation
– Problem med att prata (säger ofta fel, annat än vad jag menar, glömmer ord, mumlar och har svårt att uttala vissa ord)

Länkar:

Wikipedia

Artiklar på finska

