Låter kanske som en konstig fråga men med tanke på vad som skedde hos oss igår är den kanske inte så konstig trots allt. Vår granne hade sett en huggorm på sin tomt och min fru bad mej därför röja bort det långa gräset i diket som gränsar till en åker, så att vi och barnen inte så lätt blir överraskade om någon slingrande gäst är på kommande.

Jag tog vår trimmer och slog gräset längs hela diket samtidigt som frun hjälpte med att rensa bort gräset, eller rättare sagt, stampa ner det på bottnet av diket för hon tyckte att det var för arbetssamt att ta bort det helt. Sedan tog jag en kratta för att rensa bort gräset, som frun så hjälpsamt hade lämnat kvar.

Efter ett tag så jag en groda på bottnet av diket. Det var samma groda som frun många gånger fångat och visat barnen och som bor under en sten en bit bort från diket. Grodan hade alltså varit i diket när jag hade slagit gräset med trimmern och frun stampat ner gräset men den såg ändå oskadd ut och den hade alla lemmar kvar.

Frun försökte fånga den för att titta noggrannare om den verkligen var oskadd men varje gång hon försökte ta den hoppade den undan och pep på ett konstigt sätt. Jag eller frun har aldrig hört en groda pipa på ett dylikt sätt. Det lät lite som när en hund gnyr, i brist på en bättre beskrivning. Man hörde att den var rädd och det lät nästan som om den grät av rädsla eller för att den hade ont men den hade som sagt inga synliga skador.

Ljudet var riktigt hjärtskärande och vi blev riktigt oroliga att vi hade skadat honom men jag tror att det var bara av rädsla som han förde ett sådan ljud. Ett ljud som vi inte ens trodde det var möjligt för en groda att föra. Vi trodde att grodor enbart kväker men tydligen inte. Hoppas han inte fick några värre trauman efter den där incidenten, för han är väldigt omtyckt hos oss, även om vi träffar honom bara ibland.