Fruns 523:a ville inte starta igår. Det finns ström, lamporna tänds helt normalt, men inget händer när man försöker starta. Inte ens ett klick. Jag misstänker att startmotorn är sönder. Alternativt är tändlåset sönder men det hoppas jag verkligen att det inte är, för då blir reparationen både dyrare och krångligare.

En annan sak som tyder på startmotorn är att batteriet dras ur ganska snabbt när man försöker starta. Det tyder på kortslutning och om det var i tändlåset skulle det synnas rök med tanke på hur snabbt strömmen minskar i batteriet och säkringen borde då också gå sönder.

Ikväll blir det då att ta loss startmotorn och sen ta den till min favoritbutik som tar den gamla i byte. Det är bra system då man återanvänder gamla delar. En startmotor innehåller ju en hel del koppar som är en värdefull metall och i övrigt är det ju också vettigt att återanvända det man kan och reparera om möjligt. Lite tråkigt bara att verkstäderna själva inte reparerar saker som förr men det är ju inte längre möjligt.

När jag gick i skolan fick vi lära oss att reparera generatorer, svarva bromsskivor och i princip reparera allt det som var vettigt att reparera. Redan då, början av 90-talet, gjorde man inte längre så på verkstäderna, utan det som var sönder böt man mot nytt. Att svetsa avgasrör var inte speciellt vettigt men det gjorde vi ibland också om det var nån gammal sunken rishög som skulle besiktas. Det kanske ännu görs på någon mindre verkstad men med tanke på priset på arbetet lönar det sej inte att svetsa speciellt mycket.

Advertisements