Nu är det åter dags för den årliga pinan- nämligen att besikta bilen. Fruns bil, en BMW 523 (E39), är nu besiktad första gången men den gick ju inte igenom. T.ex. fel däcksstorlek, som de inte märke ifjol, var en orsak. En glapp bärarm en annan. Därtill var en massa lampor sönder. Detaljer, detaljer…

Positivt var att bromsarna, som jag fixade redan innan besiktningen, fungerade bra. Det negativaste var dock kanske att en xenon-lampa lossnat och värmen hade bränt fast den i reflektorn som är av plast. I protokollet stog det att lampan var lös men det var långt från sanningen. Den satt så hårt att jag fick bryta loss den med tång. Den var dock ganska sned.

Igår fixade jag bärarmen men i morse startade inte bilen. Alltid samma sak, när allt är i skick kommer det nya bekymmer. Nå, antagligen är batteriet tomt men det vet jag ännu inte får jag har inte hunnit titta på det.

Nästa problem är sedan min bil. Det borde inte finnas några andra fel än en sprucken vindruta på den men det räcker ju. Jag vet inte hur de kommer att reagera, släpper de igenom den eller inte. Det heter ju (väl?) att om sprickan inte stör sikten så är det ok och mej stör den inte. Besiktningspersonalen kan vara av annan åsikt..