Uppdateringen av växthuset är snart klart. Jag har grävt bort ca 40 cm jord (lera) från golvet för att få bättre höjd till taket. Jag skruvade ihop kanter av bräder för att hålla jorden på plats. Sedan tjärade jag bräderna på utsidan för att förhoppningsvis hålla bort sniglarna, jag vet inte ännu hur bra det fungerar men det visar sej i höst när snigelproblemet är som värst.

Tjära har annars en hög viskositet, vilket gör att det är tungt att pensla ut det. Därför brukar jag blanda den 50/50 med linolja och då går det mycket lättare att pensla ut det. Tjäran räcker också längre då. Faktiskt mer än dubbelt längre eftersom linoljan gör att man får ett tunnare lager. Får se hur kraftigt det kommer att lukta tjära i växthuset, jag gillar lukten av tomatplantor, så jag vill helst inte att tjäran luktar mera än plantorna men även tjära luktar gott i måttlig mängd.

Ännu har jag det värsta arbete kvar, nämligen att kärra in den nya myllan. Det kommer att bli ett tyngre arbete än att få ut leran, för jag kommer inte tillräckligt när med skottkärran för att de ska bli lätt. Skottkärran ryms tyvärr inte in genom dörren så det blir en hel traskande fram och tillbaka. Ryggen tackar återigen.

