Jag gjorde lite fel när jag byggde växthuset med påföljden att det varit lite för tunt med jord för växterna att växa i. De har nog växt men jag tror de skulle växa bättre om rötter slapp längre ner i jorden. Ett annat problem är att vi har fått en myrstack under växthuset.

Därför bestämde jag mej för att gräva bort 30-40 cm av leran under växthuset. Dels grävs myrorna bort, dels kommer det att bli mera rum för jord. En annan fördel är också att det blir mindre risk för att slå i huvudet.

Det är tungt arbete att gräva bort lera. Delvis för att den är tung och delvis för att jag inte kommer in i växthuset med skottkärran, vilket betyder att jag måste bära och lyfta mycket mera, vilket tär på ryggen. Ryggen som protesterat länge. Speciellt efter att jag planterade om jordgubbslandet.

Arbetet är nästan klart men det blir antagligen mera arbete att få in den nya jorden än att få ut den gamla. Måste även göra ramar som håller jorden på plats. Jag tänkte tjära kanterna för att hålla bort sniglarna. Förra sommaren förstörde sniglarna en stor del av vår tomatskörd. Det vill jag inte att ska upprepas.