Tjälen fick vår muminstuga att luta en aning men nu har äntligen tjälen gått ur marken och muminstugan här rätat upp sej. Ska ta och måla färdigt fönsterkarmarna när jag får trädgården klar. Det har varit mycket arbete med att plantera jordgubbslandet men det är nu klart. Det blev totalt 112 jordgubbs- och smultronplantor. Om de ger en hyffsad skörd borde de ge mer än dubbelt mera än vad vi normalt brukar få och köpa sammanlagt.

Nu när jag flyttat ut jordgubbsplantorna från växthuset ska jag byta jorden där. Samtidigt ska jag sätta en ram av tjärade bräder runt om för att hålla sniglarna borta. Förra sommaren åt sniglarna upp en stor del av vår tomatskörd. Naturligtvis åt de av de bästa tomaterna. I sommar kommer jag att odla körsbärstomater och paprika i växthuset. Vanliga tomater är så billiga på sommaren att det egentligen inte lönar sej att odla dem och jag vet inte om de ens smakar bättre.

Löven har nu börjat spricka på äppelträden. Jag gav dem lite gödning om det skulle få dem att växa lite bättre och ge en bättre skörd. Borde skaffa nya fruktträd för att kompensera för dem som hararna skadade i vintras. Borde skaffa ca 3-4 nya träd men jag vet inte riktigt vad jag ska skaffa. Valet står mellan äppel-, plommon-, körsbär- och päronträd. Vi har två plommon- och tre körsbärsträd, så kanske det blir åter äppel- eller päronträd. Vi har bara ett päronträd men jag vet inte hur de trivs och om de verkligen ger någon skörd att prata om.

Äppelträd är en säker investering för vi använder äpplen till sylt och dylikt men vi har redan fem träd samt de som är skadade. Dock är det bara ett träd som ännu ger mer än bara några små äpplen. Ännu får vi inte tillräckligt för att vi ska kunna göra sylt av egna äpplen. De vi får äter vi upp direkt, för det är inte många äpplen vi får totalt.

Problemet är gamla trädrötter som finns i marken och hämmar tillväxten. Det finns även björkar som är lite för nära för att äpplena ska kunna växa till sej ordentligt. Förra sommaren planterade jag ganska många träd, så detta blir första sommaren då jag får följa med hur de växer och se om de ger någon skörd ännu.

Förra sommaren planterade jag också fyra havstornsbuskar och tre av dem har jag nu flyttat till ett bättre ställe. De har ännu inte fått några blad, så jag är lite orolig över hur de klarat vintern men kanske de bara är sena i förhållande till träden. Jag var också lite orolig för våra vinrankor men den jag flyttade till växthuset har nu börjat vakna upp, så de är nog bara sena. Det är ju trots allt bara vår ännu och det har inte varit varmt speciellt länge ännu.