I morse när jag körde längs motorvägen till arbetet kom det en bil farande nerför en ramp som leder till motorvägen. Istället för att anpassa sin fart till trafiken på motorvägen, fortsatte han att köra samma fart som jag, sida vid sida, tills rampen tog slut. Man skulle ju då anta att en vettig människa skulle bromsa så att de kan vika in bakom utan att skapa en farlig situation, men nej! Han forsatte i samma fart men började svänga ut och tvinga mej att väja för honom. Som tur var det ingen som körde om mej just då, eftersom jag var tvungen att vika åt sidan en aning för att undvika en kollision.

Det hade inte varit svårt för den andra föraren att anpassa sin fart till den övriga trafiken och på så sätt tryggt kunna komma upp på motorvägen men detta tycks vara en oöverkomlig uppgift för vissa bilförare. De väntar sej tydligen att alla ska väja för dem. Inte överraskande var det en ung man som körde den andra bilen. Själv kontrollerar jag alltid den övriga trafiken innan jag försöker ut på motorvägen och passar på när det kommer en passlig lucka.

