Nu har även våra två yngsta barn smittats av vattkoppor. Överraskande nog har jag själv ännu inte drabbats, trots att jag inte haft vattkoppor. Det är väl bara en tidsfråga innan jag får det, för risken är 90%, och med tanke på att nu finns det två smittspridare till i huset, så kan man anta att det börjar bli svårt att komma undan. Den ursprungliga smittspridaren är dock frisk nu.

Jag har inte ens försökt undvika att bli smittad, eftersom det är ganska hopplöst om man bor i samma hushåll. Antagligen har jag blivit smittad men mitt immunförsvar har klarat av att kämpa emot viruset. Det skulle förklara varför jag varit så trött den senaste dagarna och varför jag haft lite diffusa känselrubbningar här och var på kroppen. Det kan ju också vara att jag bara inbillar mej.

Mitt immunförsvar borde rimligen vara starkt, för D-vitaminhalten i blodet är ca 170 nmol/L och LDN borde också hjälpa immunförsvaret. Jag har varit väldigt frisk de senaste åren, i motsats till hur det varit tidigare innan jag börjat använda kosttillskott. Om, ett väldigt stort OM, jag lyckas undvika vattkoppor är det nog till en stor del tack vare D-vitaminet.

Det är ingen slump att vattkoppor härjar nu på våren när nivå D-vitamin i kroppen är som lägst. Även om solen börjat lysa, så är det ännu länge tills nivån börjar stiga så att det är ett verkligt skydd. Av enbart solen är det tveksamt om man ens skulle få upp nivån tillräckligt efter en lång och mörk vinter.

Lite överraskad är jag också över sjukvårdens ignorans. När jag ringde min MS-sköterska hade hon absolut inga råd eller hjälp att komma med. Det ända hon kunde säga var att jag kan komma för kortisondropp ifall jag får ett skov. Vad jag vet finns det medicin man kan ta för att lindra symptomen av vattkoppor men det hade ho inte hört något om. Man kunde ju tro att detta vore något som är viktigt att känna till för att minska risken för komplikationer vid vattkoppor om man samtidigt också har MS. Visserligen har ju ca 97-98% av befolkningen haft vattkoppor och med tanke på hur ovanlig MS är, finns det säkert ganska få som jag som har MS men inte haft vattkoppor.