Enligt en artikel på NaturalNews så är forskarna övertygade om det finns en länk mellan D-vitaminbrist och MS. Det är ingen överraskning för mej, eftersom det har rapporterats om detta i flera år. Också det faktum att jag alltid mått bättre på sommaren när jag vistats mycket i solen tyder på detta. På senare år har även min användning av D-vitamintillskott gjort att jag mått bättre än tidigare.

Synd bara att personalen inom sjukvården fortfarande ofta varnar om risken av för mycket D-vitamin, istället för att berättat om nyttan av den. Det finns som tur allt fler undantag och läkarna och sjuksköterskorna har blivit mycket mera positivt inställda till D-vitamin. Jag förstår inte riktigt varför man varnar så aktivt om risken av för mycket vitaminer samtidigt som man tiger om riskerna av receptfria mediciner som faktiskt kan leda till en för tidig död. Om vitaminernas faktiska fara vore i samma klass som receptfria mediciner, typ aspirin, så skulle deras försäljning regleras extremt hårt, kanske t.o.m förbjudas.

Faktum är att D-vitamin inte alls är så farlig som läkarna påstått sedan 60- eller 70-talet. Nyttan är så gott som alltid (eventuellt finns det någon som är överkänslig) större än risken, vilket är mer än man kan säga om de flesta mediciner. Man är motvillig att höja gränsvärdena för rekommenderat dagligt intag, för man vill inte säga att alla behöver ta vitaminer som kosttillskott. Bättre då att man tvingas ta mediciner för att kompencera för bristsymptomen.

Varför något läkemedelsföretag utvecklar medicin mot benskörhet är ur min synvinkel konstigt och slöseri med pengar. Sedan om de hittar en fungerande medicin, så måste de ännu lobba för att förbjuda D-vitamintillskotten och slösa pengar på att skrämma folk bort ur solen eller använda solkrämer som hindrar huden från att nås av UV-strålningen från solen. Skulle inte förvåna mej om samma företag som försöker utveckla medicin mot benskörhet samtidigt också producerar solkrämer, eftersom de på så sätt skulle få synergieffekter.

För att ännu återkomma till själva rubriken. Vi ger våra barn mera D-vitaminer än vad myndigheterna rekommenderar. Det har gjort att våra barn har varit avsevärt friskare än andra barn i vår bekantskap. Förhoppningsvis skyddar det också mot MS och andra sjukdomar. Friskheten är dock ett tu-eggat svärd. Immunförsvaret lär sej när den är i användning, dock betyder det ju inte att den inte skulle vara i användning bara för att man inte blir sjuk. Själv var jag ett mycket friskt barn, trots att jag inte fick D-vitamin som liten. Som vuxen har jag varit ofta sjuk, ända tills nu när jag fått mina vitaminbrister åtgärdat och nu har jag varit väldigt frisk.