De senaste 5 åren har jag enbart ägt BMW:n och eftersom de har varit ganska gamla, så har jag upptäkt en del irriterande fel som dyker upp. En svaghet är t.ex. knappen för kontrollen av färddatorn. Jag har som vana att nolla förbrukningen varje gång jag använder bilen, för jag vill följa med förbrukningen och hålla lite statistik över den, men detta är nu andra bilen som knappen börjar bråka på p.g.a att jag använt den för mycket. På förra bilen (E39) betydde det att jag inte längre kunde använda färddatorn men som tur kan man nolla den via displayen på den nuvarande (E46).

En annan irriterande sak är tätningarna runt dörrarna, främst då förardörren, som börjar läcka ljud. Normalt stör det inte så mycket men när det regnat hörs ljuden väldigt tydligt och det låter nästan som om dörren vore öppen. Nå, det är också ett litet fel och som man kan vänta sej på en 10 år gammal bil.

På den nuvarande bilen hörs det också ett störande klånk från högra bakhjulet i varje hål i vägen. På bättre vägar hörs det inget men tyvärr är den sista biten innan jag är hemma ingen bra väg, så det stör en aning. Kanske är det någon bussning eller möjligen stötdämparen som är slut men de har inte funnit några fel vid besiktningen.

På 330:an finns även ett litet irriterande typfel, den drar olja. Man måste hålla ett öga på oljenivån men som tur finns det även en varningslampa för oljenivån. Det går att minska problemet genom att välja rätt olja med lämplig viskositet men helt kvitt problemet tror jag inte att man blir. Å andra sidan har man ju relativt färsk olja i motorn då man ganska ofta hamnar att fylla på. Detta fel fanns annars inte på 328:an eller 528:am som jag hade tidigare.

Ett annat typfel på BMW:s sexor med VANOS är läckande O-ringar. I princip alla lite äldre (mer än 30 tkm medkörda) BMW:n lider av detta fel. Det gör att VANOS systemet inte reagerar så snabbt som det borde, vilket gör att motorn inte känns riktigt lika rapp som den borde. BMW vill inte åtgärda detta fel genom att byta till bättre material i O-ringarna, antagligen för att detta hjälper försäljningen av nya bilar som då känns mycket rappare än de gamla.

Som tur är reparationen relativt lätt om man är ens lite händig. Det finns väldigt bra intruktioner på nätet (www.beisansystems.com) som berättar allt man behöver veta, t.ex. vilka verktyg man behöver o.s.v. Via länken ovan kan man också köpa bättre O-ringar som använder ett material som håller längre än BMW:s. Därtill kan man inte köpa O-ringarna separat av BMW, utan man måste byta hela VANOS delen, vilket naturligvis är extremt dyrt.

Detta fel finns alltså på alla BMW sexor oavsett om det är singel eller dubbel VANOS. Jag har bytt på min 330:a och bilen reagerar mycket känsligare på gasen och motorn stannar inte längre så lätt i trafikljus. Jag är lite dålig med kopplingen, då jag kört med automat i så många år, men numera är det inget problem. Kanske har jag blivit van med kopplingen igen eller så inverkade bytet av O-ringarna.

Med den nuvarande bilen har jag haft lite problem med glapp i växelspaken. Det fick jag nu åtgärdat efter många om och men. Det var slutligen holken som växelspakens styrkula glider i som var nött. Det var tur att det inte var den bussningen som den lokala BMW verkstaden trodde, för det hade jag inte kunnat reparera hemma. Tyvärr fick jag inte växelspaksknoppen, som är lite skadad, utbytt samtidigt, då någon klåpare tycks ha limmat fast den. Jag borde har brutit sönder den gamla för att få den utbytt men det vågade jag inte göra då jag var rädd för nya problem och måste få bilen snabbt klar.

I övrigt måste jag säga att jag är extremt nöjd med min BMW och de jag haft tidigare. De problem jag haft har varit små och sådana som man kan vänta sej av en begagnad bil. Förra bilen var uppenbarligen krockad och dåligt reparerad. Det orsakade lite rostproblem och att det ena bakhjulet skrapade i om jag använde för stora däck. Genom att byta 18″ fälgarna till 17″ och byta ner 265:orna till 235 mm kom jag undan det problemet. Tyvärr såg bilen bättre ut med 18″ fälgarna men jag bytte dem först när jag skulle sälja bilen, så det blev inte mitt problem.

Även fruns E39 Touring har fungerat bra fast den är medkört snart 300 tkm. Den har en del småfel med annars är den helt ok. En bromsreparation måste jag snart göra men det är ju sådant som slits med tiden. Frågan är bara hur omfattande reparation jag ska göra. Byta alla skivor och klossar, eller bara de som behövs. Framskivorna är sämre men klossarna bra. Baktill är det tvärtom. Billagste blir det att bara byta klossarna bak men i något skede måste skivorna fram också bytas. Dock används den bilen ganska lite, så det kommer nog inte att ske riktigt snart.

Gamla bilar har nästan alltid något fel när man köper dem eller så kommer det ett fel ganska snabbt efter köpet. Så var det också med den jag har nu och kanske var det orsaken till att jag fick den relativt förmånligt. Kamaxelns positionssensor var sönder men det var ganska lätt reparerat (lite trångt) och inte speciellt dyrt. För tillfället (ta i trä..) finns det inga större fel på bilen och förhoppningvis kommer det inte heller några sådana.

