Igår gick jag igenom vår trädgård och studerade vilka skador som snön och hararna åstadkommit. Tyvärr var skadorna ganska omfattande. Tre plommonträd, två körsbärsträd och två äppelträd var svårt skadade. Av dessa var två körsbärsträd och två plommonträd helt förstörda (avbitna). Det största plommonträdet och de två äppelträden kanske repar sej en aning men bra blir de nog aldrig. Mycket frustrerande. Träden var skyddade men det hjälpte inte när snön låg så tjockt att hararna ändå kom åt dem.

Det största plommonträdet var egentligen inte så mycket skadad av hararna men jag var inte tillräckligt snabbt med att ta bort sork-skyddet runt stammen, så nu har värmen gjort att barken på stammen har spruckit. Jag vet inte hur pass allvarlig skada det är men det ser illa ut. Blir nog att plantera om en del träd i vår/sommar. Samtidigt ska jag försöka få bort gamla rötter som hindrar träden från att växa ordentligt, för vi har nämligen haft björkar i närheten.

Vårt jorgubbs- och smultronland ser ut att bli bra. Jag har många plantor i växthuset som jag ska flytta ut. Måste byta jorden i växthuset också. Ska bli intressant att se hur tomaterna och paprikan växer i sommar. Även vinrankan som jag flyttat in i växthuset ska bli intressant att följa med i utvecklingen.

