Redan när jag köpte bilen kändes växelspaken lite lös och ibland for 5:e växeln i istället för 3:an. Felet har gradvis blivit värre och jag tänkte nu fixa felet. Jag har en ny växelspak som har kortare slag men för att få den fast måste man ta bort avgasröret, kardanaxeln och en värmesköld.

Ett väldans arbete för att få fast en låsring. Därtill är det näst intill omöjligt att göra hemma, då jag inte får upp bilen tillräckligt för att komma åt ordentligt. Borde även byta en bussning men den är på ovanpå växellådan, så den är ännu omöjligare att komma åt. För att byta den, måste man ännu sänka växellådan och det är åter ett nästintill omöjligt arbete hemma i garaget.

Med billyft och rätt verktyg vore detta inget enormt arbete, om än rätt stort för en liten sak, men nu när bilen är upplyft så att man själv knappt rymms under den, är det nog rätt så omöjligt. Jag ska idag ännu göra ett försök att få växelspaken fast utan att ta loss något. Det är en utmaning, för jag ryms knappt med en hand att få låsbrickan på stället och då borde jag ännu komma åt med spänntången för att få den i sitt spår. Hopplöst trångt.

 

