Nu är dagstemperaturen konstant över noll och snön smälter snabbt. Förra våren skottade jag bort snön av tomten för att gräsmattan inte skulle vara så våt att barnen trampar sönder den men denna vår lyckades det inte så bra. En liten del fick jag bort men vädrets makter har inte varit gynnsamma, vilket har försvårat arbetet. Det kommer att bli rejält blött för vi har mycket snö på tomten. Mer än i fjol även om det då också fanns mycket snö.

Jag inspekterade muminstugan igår och glädjande nog klarade den sej över vintern utan skador. Den är nog byggd för att hålla men det var en enorm snölast på taket i vinter, så det fanns en liten risk. Dock om man beaktar den belastning som jag utsatte bara en liten del av taket på under byggnadsskedet, så borde det inte ha varit några problem när belastningen var fördelad över hela taket.

Igår beskärde jag äppelträden. På några av äppelträden hade hararna skött om det arbetet, så det gick snabbt och enkelt. Ett par träd är så pass förstörda att jag betvivlar att de någonsin kommer att ge frukt. Blir nog att försöka plantera ett par träd till i sommar för att kompencera för vinterns förluster.

Glädjande nog verkar blåbärsbuskarna ha klarat sej oskadda i vinter. Får se om de ger oss någon skörd i år. Havstornsbuskarna måste jag nog flytta, för jag har planterat dem på ett ställe som är estetiskt rätt men fel ur buskarnas synvinkel. Havstornsbuskarna vill ha mycket ljus men de är tyvärr lite för skuggade där jag har planterat dem nu. Även hallonbuskarna blir jag tvungen att flytta för snön rasar av garagetaket rakt på dem.

Jag har funderat på att plantera dem bredvid växthuset men jag vet inte om de då skymmer för mycket. Nu när de är små är det ju inget problem men både havstorn- och hallonbuskarna kan bli ganska höga och skymma en hel del. Dock vore det annars ett mycket bra ställe. Jag ska även flytta en av våra två vinrankor in i växthuset för jag tror inte att den annars skulle ge speciellt mycket frukt. Trots att den är planterad vid en sydlig vägg tror jag inte att den får tillräckligt med värme för att trivas.

Det ska bli en intressant sommar/höst ur vår trädgårds synvinkel. Vi har nu också ett nytt jordgubbs- och smultronland som borde ge oss de bär vi behöver. Kanske vi inte behöver köpa jordgubbar denna sommar. Visserligen är bara hälften av landet ännu planterad, för jag hann inte få den klar innan vintern men en del av plantorna har övervintrat i växthuset och borde vara klara att ge skörd även om jag måste plantera om dem.

Inne har jag sått basilika, rucola, körsbärstomat och paprika. Jag har beslutat mej för att satsa enbart på körsbärstomater i år, för vanliga tomater vill inte riktigt hinna mogna trots växthus. Det beror antagligen på att jag låter dem få för mycket kartar och att de därför inte orkar mogna. Vanliga tomater är sommartid så billiga att det egentligen inte ens lönar sej att odla dem själva. Körsbärstomater är alltid ganska dyra, så det lönar sej bättre.

Paprika har jag inte odlat tidigare, så får se hur det kommer att lyckas. Våra barn har blivit väldigt förtjusta i basilika, så det blir nog att odla mer av det. Rucola är mer för oss vuxna och vi gillar det. I grönsakslandet ska jag odla kålrot och motrötter i sommar. Kanske även ärter men landet räcker nog inte till för allt jag vill odla. Borde göra ett större land och jag har nu tillräckligt med matjord för att göra det också. Frågan är bara var, för vår tomt börjar bli väldigt fullproppad med frukträd, bärbuskar och andra planteringar.

