Det blir allt mer uppenbart att jag lider av någon form av störning i blodcirkulationen till hjärnan. En CCSVI-operation skulle nog lindra eller t.o.m bota största delen av mina symptom. För att sammanfatta de symptom jag har som tyder på en störning i blodcirkulationen (i ingen specifik ordning).

  • Om jag har spända nackmuskler så drabbas jag av huvudvärk som inte är lika som tidigare. Huvudvärken har alltså ändrat karaktär de senaste åren fast spänningen i nacken inte har gjort det.
  • Om jag har spända nackmuskler så börjar det hetta i ansiktet, vilket skulle tyda på att blodet tvingas cirkulera via andra vägar (min fysioterapeuts teori). Det känns som jag har feber fast jag inte har det.
  • När jag läser högt för barnen börjar jag nästan genast okontrollerat gäspa. Tyder på syrebrist i hjärnan.
  • Om jag sitter länge börjar jag också gäspa fast jag inte är trött. Om jag då lägger mej ner slutar gäspningarna. Att röra på sej hjälper också men bara tillfälligt.
  • Om jag har belastat mej fysiskt föregående dag, så drabbas jag ofta av yrsel och ögonen har svårt att fokusera. Gäspningarna blir också ett problem. Känns som om hjärnan inte för tillräckligt med syre.
  • Mina nack-problem har blivit delvis sämre sedan mitt hemoglobin förbättrats, även om vissa symptom, som trötthet och gäspningar, har generellt blivit lite bättre. Jag tror det beror på att det förbättrade hemoglobinet syresätter hjärnan bättre men det tjockare blodet samtidigt försämrar cirkulationen. Det är en effekt som förstärks när jag lider av spända nack/axelmuskler och skulle förklara varför jag normalt har mindre problem men som blir värre när jag har spända muskler.
  • Om jag gör pushups så börjar det susa i öronen (har det aldrig gjort tidigare).
  • När jag har spända nackmuskler hör jag min egen puls slå och när jag ska sova gungar mitt huvud i tackt med min puls.
  • Motion och fysisk aktivitet är bra lindring mot dessa symptom men tyvärr är det svårt att aktivera sej när man drabbas av dessa symptom för man blir väldigt håglös och trött. Det känns som om man hade bly mellan öronen och i skorna.
  • Fysisk inaktivitet förvärrar symptomen och fysisk aktivitet lindrar dem, även om den kan bli tillfälligt lite värre följande dag.
  • Fiskolja (omega 3) i flytande form hjälper mej att koncentrera mej och jag tror att det beror på att den tunnar ut blodet. Det skulle också förklarar varför besvären blivit värre efter att jag slutat använda den (p.g.a. magen som inte tycks tåla det).

Det finns säkert ännu några symptom som jag glömt att nämna men här var de viktigaste. Såhär listade kanske de låter lite långsökt att säga att det beror på cirkulationsstörning men det är så det känns. En sak jag lärt mej sedan MS-diagnosen är att lyssna på min kropp och den formligen skriker att hjärnan inte syresätt tillräckligt.

Jag misstänker att min relativt milda MS delvis beror på det att jag motionerar mycket och annars också alltid varit fysiskt aktiv. Den fysiska aktiviteten förbättrar blodcirkulationen och syresätter hjärnan vilket minskar risken för inflammation i hjärnan (som kan orsaka skov).

Mina nackbesvär bli värre och värre. Inte ens massage tycks längre hjälpa och problemet är att musklerna i axlarna och nacke lider av den dåliga blodcirkulationen. Det är alltså inte enbart hjärnan som tycks lida av den dåliga cirkulationen.

Jag börjar överväga en CCSVI-operation allt mera men tyvärr är den extremt dyr. Jag tror den skulle bota de flesta av mina besvär. Det är synd att vår sjukvård inte taar denna behandling på allvar. Jag misstänker att de är rädda för kostnaden och den extrema belastning som tillfälligt skulle tillkomma sjukvården när det plötsligt skulle finnas några tusen MS-patienter som behöver opereras. Man bör dock beakta vilken enorm inbesparing man kunde göra i mänskligt lidande men även i form av pengar genom att det skulle kunna hålla människor som mej kvar i arbetslivet mycket längre.

Just nu börjar besvären bli så pass allvarliga att jag är osäker på hur länge jag orkar arbeta. Ofta går hela helgen åt att återhämta sej från arbetsveckan och sällan orkar jag göra speciellt mycket efter arbetet, åtminstone nu på vintern.