Läste just en artikel om VW Golf miljöbilar på Aftonbladet. Intressant att de ska lansera en riktig el-bil och att de struntar i hybridtekniken, vilket jag tycker att är rätt. Det är sällan som man behöver hybrid och om räckvidden inte räcker till för en el-bil, så varför inte då ta en diesel? Ok, diesel har negativa sidor men de har blivit mycket bättre de senaste åren. T.ex. har de numera partikelfilter som minskar problemet med oförbrända kolväten, som jag förövrigt anser vara ett större miljöhot än koldioxid.

En el-Golf med en räckvidd på 150 km skulle räcka till för mina behov. För mej räcker normalt 50 km men 100 km extra skulle nog vara bra ifall man skulle behöva köra lite extra nångång. Vi har två bilar i familjen och den andra är den som används vid längre resor, eftersom min är för trång för att alla skulle rymmas med barnstolarna. En el-bil skulle också spara mycket pengar, för jag kan ladda upp batteriet på arbetet och hemma kunde jag ladda den med den billigare nattströmmen.

Diesel-Golfen med BlueMotion ger 105 hk och släpper ut 99 g/km koldioxid. Det är inte så imponerande som man först kunde tro om man jämför med BMW 3-serie 320d EfficientDynamics med 163 hk och som visserligen släpper ut 10 g/km mera men den är också en större (vikt: 1495 kg mot 1320 kg för Golf) och snabbare bil (0-100: 8.0 s mot 11.3 s för Golf). Det är inget svårt val om man inte beaktar priset. Får se när BMW kommer ut med sin el-bil av 1-serien.

