Temperaturen har varierat mellan -8 och -20 de senaste veckorna men nu idag var det bara -5 och det märktes direkt på bilens bränsleförbrukning. Medelförbrukningen sjönk med 0,5 L/100 km, vilket var överraskande mycket. När motorn blir snabbare varm, sjunker alltså förbrukningen markant. Att motorn blir snabbare varm beror inte enbart på själva utetemperaturen, utan även på att temperaturen i garaget är högre, vilket visseligen i sej beror på utetemperaturen, och motorn är redan från start varmare.

Jag har täppt luftintaget med kartong för att motorn ska bli snabbare varm men det gör förvånandsvärt liten skillnad men hjälper nog. Jag hade väntat mej en markant skillnad men tydligen slipper det tillräckligt med luft förbi likväl. Jag var rädd för överhettning men det var onödigt så länge temperaqturen är under noll. Sedan när temperaturen stiger över noll vet jag inte vad som händer men kartongen är lätt att ta bort för den är bara fastkilad med en styroxbit.

Att ha värme i garaget betalar sej delvis tillbaka genom minskad förbrukning. Jag uppskattar att bilen drar ca 1 L/100 km mindre än om jag bara använde motorvärmare och när man också beaktar att den drar ström, så blir skillnaden ännu mindre. Jag vet inte exakt vad uppvärmningen kostar men jag gör följande uppskattning:

Uppvärmning: 24h x 500W = 12 KWh

Motorvärmare: 2h x (400W + 800W) = 2.4 KWh

Förbrukning: 9 L/100 km –> 8 L/100 km = ca 0.5 L/per dag

Enligt denna uppskattning blir kostnaden för uppvärmningen av garaget försumbar med nuvarande bensinpriser, speciellt när man beaktar övrig nytta med att ha ett varmt garage, jag spelar ju gitarr där och det vore helt omöjligt utan uppvärmning eller ens med sänkt temperatur. Visserligen stämmer inte uppskattningen helt med verkligheten men generellt sett är det ganska nära tror jag. Elförbrukningen kostar ca 40% mera än vad jag sparar i bränsleförbrukningen och det är verkligen lite.

Jag värmer garaget med en luftvärmepump och om temperaturen sjunker, så blir skillnaden större men man bör också beakta att uppvärmningen sparar på motorn för kallstarter sliter hårt på motorn och man borde ju också beakta komforten samt hälsan och trafiksäkerheten. Det är ju trots allt inte speciellt hälsosamt att huttra i kall en bil och frusna rutor stör sikten och man är knappast lika skärpt om sitter och bannas över kylan när man kör.

Så summa sumarum blir kostnaden för uppvärmningen av garaget försumbar när man också beaktar nyttan. När det är som kallast, alltså under -20 grader, så sjunker temperaturen i garaget för luftvärmepumpen orkar inte längre hålla den temperatur den är inställd på (19 grader) och det betyder högre el- och bränsleförbrukning men det är frågan om relativt få dagar på ett år och skillnaden är trots allt inte så stor för den absoluta inbesparingen ökar också.

