I helgen utförde jag service på bilen. Jag bytte olja, oljefilter, luftfilter och friskluftfiltret. Tidigare har jag alltid haft problem med oljebytet då fatet jag tömmer oljan i är ganska hög, för motorn rymmer ju 6.5 liter olja, och bilen är låg. Nu har jag skaffat ett slutet fat som är ämnat för oljebyte som rymmer 8 liter men som likväl är väldigt låg. Detta var första gången jag lyckats byta olja utan att klotta, så det var bra investering som inte ens var dyr. Tyvärr har jag inte hittat nån dylik till salu tidigare men nu fanns de plötsligt på flera ställen.

Behändigt att göra dylika småsaker själv, för man sparar i längden en bra slant och man håller då också bättre koll på i vilket skick bilen är. Jag har faktiskt aldrig haft någon av mina egna bilar på service tidigare men jag har ju också haft många skrot vars service var att fylla på oljan i motorn med motorsågskedjeolja när oljelampan började lysa…

