Många neurologer är skeptiska till nyttan med CCSVI p.g.a att det saknas tillräckligt med vetenskapligt besvis, och det gör de helt rätt i, men en del har gått ut i media och förklarat CCSVI som humbug och hävdat att de som har genomgått operationen och fått nytta av den, bara upplever en placebo-verkan. Det anser jag oförsvarbart och lika ovetenskapligt som att hävda nyttan med CCSVI, eller egentligen ännu värre, eftersom det finns mera belägg för nyttan än för att det inte skulle finnas nytta med den.

Själv är jag helt övertygad över att jag skulle ha avsevärd nytta av en CCSVI operation, eftersom mina värsta besvär härled just till problem med blodcirkulationen till eller från hjärnan. Hur kan jag veta det? Jo, efterom jag drabbas av huvudvärk genast mina muskler i axlar/nacke blir spända och det gör att jag hör min egen puls eka i mitt huvud. Det betyder att blodflödet är strypt. När jag vilar huvudet mot kudden så att min nacke trycker mot kudden får pulsen mitt huvud att gunga. Om blodflödet var normalt skulle detta inte ske.

Nästa bevis är nyttan av fiskolja. Piller har jag ingen nytta av men i flytande form har jag märkt att det tunnar ut mitt blod, eftersom om jag använder det för ofta så börjar jag blöda näsblod. Det är bevis för att fiskoljan tunnar ut blodet för annars är det enbart anemi som får min näsa att blöda. Tunnare blod flyter bättre och det får mej att känna mej märkbart piggare. Placebo-verkan det inte vara frågan om för då dkulle piller fungera lika bra eftersom jag från början inte haft nägra fördomar mot dem.

Jag hopppas innerligen att neurologerna snabbt inser nyttan med CCSVI och möjliggör denna bahandling också för oss som inte vill ta risken att göra det utomlands. Jag ger snart upp mitt arbete för jag orkar snart inte mera med all den smärta den orsakar mej. Smärta som CCSVI operationen kunde bota, för jag tror inte att den botar själva MS fastän hur symptomen skulle lindras.