I helgen reparerade jag VANOS-systemet i min bil (BMW E46). Motorn är en M54B30 och felet är att O-ringarna hårdnar varvid de inte längre tätar som de ska. Det gör att VANOS inte reagerar så snabbt den ska, vilket inverkar negativt på motorns effekt på låga varvtal. Det märks genom ojämn tomgång, ryckiga starter och att bilen drar dåligt på låga varv.

På min bil har jag egentligen inte märkt annat än att det är svårt att komma iväg utan ryck men jag jag vet ju inte hur bra bilen ska dra från låga varvtal. Jag har dock varit lite fundersam över varför den börjar dra ordentligt först efter 3000 varv. Jag har antagit att den ska vara så men nu efter bytet inser jag att det fattades en hel del vrid på låga varvtal. Det är en ganska tydlig skillnad, fast egentligen kommer största skillnaden först sedan när tätningarna är inkörda, vilket innebär 300-400 km.

Det var ett ganska stort arbete att byta dem och reparationen tog ca 5 timmar men jag tog det ganska lugnt för att inte missa något. Jag bytte samtidigt också tändstiften samt ventilkåpans packning. Det lönar sej att byta dem samtidigt och speciellt ventilkåpans packning bör bytas, för den gamla är med säkerhet blivit hård om den inte nyligen blivit utbytt.

O-ringarna på VANOS-kolvarna är gjorda av ett material som heter Buna och de tål inte höga temperaturer och olja. De gör att O-ringarna blir hårda och då tappar de sin spänst, vilket innebär att kolvarna i VANOS-systemet läcker, vilket försämrar deras funktion. Det är trots allt 100 bars tryck i VANOS (enligt Bentleys manual) för att garantera snabb reaktion på varvtalsförändringarna. Ovanpå O-ringarna finns en tätning som är gjord av Teflon och den måste bytas samtigt för den går sönder när man tar bort den. Det är alltså totalt 4 tätningar i VANOS som måste bytas, 6 om räknar de små O-ringarna som är på pluggarna.

De nya tätningarna är gjorda av ett företag i USA som heter Beisan Systems för BMW säljer inte O-ringarna separat, utan man måste köpa hela VANOS-delen och den är dyr. Att byta bara tätningarna kostar ca en femtedel av vad hela systemet skulle kosta och arbetet är nästa lika stort, för själva bytet av tätningarna tar bara en kvart.

Största arbetet är att plocka isär och sedan ihop allt som är i vägen. Det lönar sej att vara en aning försiktig. Speciellt så att man inte tappar VANOS-delarna i golvet, för de blir lätt skadade och toleranserna är ganska små. Det lönar sej dock att göra arbetet för skillnaden är märkbar direkt och blir större sedan tätningarna är inkörda.

Enligt Beisan blir bilens respons från låga varv mycket bättre och bensinförbrukningen blir ca 10% lägre. Att responsen blir bättre kan jag intyga och redan för detta var arbetet lönsamt. Tidigare var mina starter i exempelvis trafikljusen ryckiga men det är de inte längre. Det går att köra mycket mjukare och jämnare än tidigare. Någon minskad bränsleförbrukning har jag inte märkt ännu men kanske det märks sedan när de är inkörda.

Nu när det är vinter och halt, så är det svårt att jämföra bilens respons med hur den var tidigare, eftersom bakhjulen börjar slira så lätt. Dock märks det väldigt tydligt hur mycket bättre responsen är för det går att köra 40 km/h på högsta växeln, vilket är ca 1000 varv/min, och bilen drar snällt iväg när man trampar på gasen. Faktum är, att jag var imponerad över motorns vrid redan när jag köpte den men vid besiktningen visade det sej att kamaxelns lägessensor var sönder och bytet av den gav mera vrid på låga varv, vilket gjorde att jag var ännu mera imponerad av motorn.

Nu är det alltså andra gången jag lyckas förbättra vridmomentet på låga varvtal på denna bil och en utmärkt bil har bara blivit bättre. Ännu kvarstår att göra samma reparation på fruns bil (E39) men den har en enkel VANOS och det kräver att man låser kamaxlarna, vilket inte är nödvändigt om har dubbla VANOS (M52TU och M54). VANOS är alltså i oskick på alla gamla BMW som har VANOS, undantaget M-bilarna som tydligen har tätningar av Viton-materialet från nya.

Om ni har en BMW med VANOS (E39, E36 eller E46), så rekommenderar jag denna reparation för den gör en bra bil bättre. Speciellt de som funderar på att trimma bilen bör reparera VANOS först, för skillnaden är tydlig. Hur vet man om VANOS är i oskick? Om man har en sexcylindrig BMW som är medkörd över 50 000 km, så har man garaterat felet om inte VANOS är redan reparerad eller det är en M3 eller diesel. Att byta hela VANOS med BMWs originaldelar löser problemet bara tillfälligt, för felet kommer snart tillbaka, eftersom BMW fortfarande använder Buna i sina O-ringar. Enbart byte till O-ringar av Viton löser problemet och det är bara Beisan Systems som säljer dessa.