Jag beställde nya O-ringar från Beisan Systems i USA som är gjorda av ett bättre material (Viton) än Buna som BMW använder. BMW:s material är så pass undermåligt att O-ringarna blir utnötta redan efter ca 50 000 km och det gör att motorn ger mindre effekt på låga varvtal. Det kan ge sämre tomgång, speciellt vid kallstart, och mindre vridmoment på låga varv, vilket märks tydligast vid stadskörning.

Det är främst motorerna M52TU, M54 och M56 som är påverkade av detta men även äldre M52 med enkel VANOS kan vara drabbade. Jag beställde O-ringarna till både min bil (M54) och fruns bil (M52). Jag tänkte först byta på min bil, för det tycks vara enklare att göra på bilar med dubbla VANOS, då man inte behöver låsa kamaxlarna på dem.

Det ska bli spännande att vilken förändring bytet av O-ringarna ger. Ska samtidigt byta tändstiften och remmen för vattenpumpen. Det är inte så komplicerat att byta men det är ett rätt stort arbete likväl, så det är bäst att göra det på en helg. Hade tänkt göra det denna helg men får se om jag hinner.

Tillägg: Var just och beställde de packningar som måste bytas samtidigt, typiskt nog hade de allt i hyllan, förutom den enda packningen som absolut måste bytas (den till VANOS-kåpan). Nå, arbetet blir då framflyttat till nästa helg, vilket antagligen är lika bra då jag ändå knappast skulle ha tid för det nu i helgen.

