Jag är positivt överraskad över vilken stor inverkan motorvärmaren har haft på bränsleförbrukningen. Jag brukar ha värmaren på hela dagen, för då är temperaturen mycket högre när jag far hem och det inverkar mera på utsläppen än vad strömförbrukningen gör. Utan motorvärmare skulle förbrukningen vara ca 9-10 liter/100km. Med motorvärmaren på i 2 timmar före hemfärd, blir förbrukningen ca 8,5 -9,0 liter/100km, vilket är en klar förbättring men inte riktigt vad jag hoppats på. Om jag har värmaren på hela dagen, faller förbrukningen till 7,0-7,5 liter/100km och det är en mycket lite förbrukning med tanke på sträckan och bilen (BMW E46 330).

Jämfört med tidigare bilar är förbrukningen ca 25-30% lägre, trots att motorn är större och med mera effekt. Dock har jag inte tidigare vågat ha på värmaren hela dagen men nu när jag installerade den själv, såg jag hur ren motorn var från olja och annat som möjligen kunde antändas och jag är inte orolig över att ha på den hela dagen. Om det blåser mycket lyckas den dock inte hålla värmen lika bra som om det var vindstilla, vilket syns tydligt i förbrukningsiffrorna.

