I morse upptäckte jag att vindrutan på bilen (BMW E46) var sprucken. Jag vet inte exakt när det har skett men jag misstänker att det var i fredags för då hade jag innevärmaren på av misstag och den hade värmt ca 3 timmar innan jag märkte det. Kanske var inne-temperaturen för hög i jämförelse med ute-temperaturen men isåfall tycker jag nog att rutan sprack onödigt lätt.

På förra bilen (BMW E39) sprack rutan förra vintern när jag hade värmen på fullt och riktat mot vindrutan. I det fallet kan jag förstå att rutan sprack, för då var temperaturskillnaden stor då temperaturen låg  under -20 grader men i fredags var det på värme ännu. Denna gång blir jag därtill tvungen att byta vare jag vill det eller inte, för annars kommer jag inte att få den besiktad. Sprickan stör inte sikten ännu men innan sommaren, då den ska besiktas, kommer den nog att ha spridit sej så att den gör det.

Tycks alltid vara så, att när man fått allt att vara bra, så händer det något direkt för att situationen inte skall vara för perfekt. Ok, kanske en lite för pessimistisk syn på det men jag märkte en sak när jag som tonåring hade motorcykel. Den var i en aning risigt skick men fungerade bra. Det vill säga tills jag fick för mej att reparera den till perfektion. Då gick alltid något sönder direkt. Det upprepade sej flera gånger tills jag tröttnade och lät den ha en del saker sönder, t.ex. blinkers och andra onödiga saker, och sedan den gick den inte mera sönder.

Samma hände med en Ford Capri jag hade. Den var inte perfekt, den hade en hel del småfel, men fungerade tills jag fixa upp den. Då flög motorhuven upp i farten och av någon konstig anledning fungerade inte vindhaken som den skulle och den stora motorhuven vek sej över vindrutan. Ett trevligt slut på många timmars arbete och en hel del pengar.

Nåja, delvis är det ju naturligt att saker går lättare sönder ifall allt är i skick, eftersom det då finns flera deltaljer som kan gå sönder, jämfört med om det redan finns detaljer som är sönder. En annan sak är ju att man lättare lägger märke till och kommer ihåg fel om det inte tidigare funnits några. Om det finns många fel så noterar man kanske inte ett till så noga. Så var det också med bilen jag nu har, den hade inga fel, förutom otäta VANOS-packningar men det felet märks inte så tydligt, så nu när den har ett så tydligt fel som sprucken vindruta, så är det mycket irriterande. Så summa sumarum var mitt svamlande kanske trots allt bara skrock och båg.