Jag har haft en lindrig men envis förkylning nu i snart en månad. Ja, egentligen varade väl själva förkylningen bara i en vecka kanske men täppningen i näsan vill inte gå om och det gör att det är tungt att andas. Alla i familjen blev sjuka på riktigt utom jag och lillflickan.

Jag brukar varje vinter ha problem med bihålorna. Beror väl på att jag som barn hade en bihåleinflammation som inte upptäcktes innan jag fick en följdsjukdom av den. Förra vintern hade jag också en del problem och därför tänkte jag försöka med att spola näsan med saltvatten men det lyckas inte när man är täppt i näsan, som jag är nu, för vattnet rinner inte igenom.

Man känner hur det rinner ner i bihålorna och det känns inget vidare behagligt med varmt saltvatten där. Det var besvärligt att snyta ut det igen. Jag testade visserligen när jag var som mest täppt och antagligen skulle det fungera nu. Kanske jag prövar igen ikväll.

Jag brukar också ha ont i halsen men jag har börjat gurgla med saltvatten varje morgon och det tycks hjälpa, åtminstone till en del, och det kan jag rekommendera åt de som har besvär med ont i halsen. Det är en snabb och billig metod.