Installerade en motorvärmare i min bil (BMW 330Ci) igår. Jag köpte en Defa, för jag har använt dem tidigare, så jag har sladdar i reserv, om jag av någon anledning skulle behöva, och en innevärmare färdigt. Annars är det väl ingen större skillnad på dem vad jag vet, så det är bara sladdarnas passning som betyder nåt. Priserna var också ungefär samma.

Själva monteringen var mycket behändig när man väl tagit bort bottenpansaret. Putsade motorblocket, som annars var förvånandsvärt rent, med sprit och kletade den värmeledande pastan på själva elementet. Sedan var det bara att bulta fast den. Elementet blev genast varmt, eftersom motorn var en aning varm ännu, så värmen leds väldigt bra. Hittills gick arbetet snabbt, tog kanske en kvart, och smärtfritt.

Krånglet började när jag skulle dra sladdarna. Jag hade samtidigt också köpt en ledningssats för innevärmare, eftersom jag hade en sådan sedan förra bilen. Tyvärr har jag inte själv fastsättningen, så jag måste se ifall man kan köpa den separat. Det tog en bra stund att fundera ut bästa dragningen och sedan var jag tvungen att montera bort handskfacket och lite andra plastdelar. Jag var också tvungen att borra ett hål i en platsdel men det gick bra.

Som tur har BMW varit förutseende och gjort ett extra hål i brandväggen som var pluggad med en gummipropp. Det var enkelt att göra hål i proppen och dra sladden via den. Det var lite krångligt att dra sladden fram till stötfångaren och fast jag lyckades dra den dit, har jag svårt att fästa den där, eftersom det inte går att komma åt att skruva där jag skulle vilja ha den, så för tillfället är den lös, men jag ska fixa det bättre. Den går att använda fast den är lös men det är naturligtvis inte lika lätt då man måste använda båda händerna.

Hela proceduren tog ungefär 3 timmar och det var sladdragningen som tog längst, främst för att jag verkligen tog det lugn och funderade vilket skulle vara bästa sättet att dra den. Det lönade sej att inte ha för bråttom, för nu kom jag undan med minimala ändringar (läs: borrade hål) i bilen och fick en ganska snygg dragning av sladdarna.

Idag är då första gången jag använder den och det ska bli spännande att se hur den inverkar på bränsleförbrukningen. Idag är det för tillfället ca -5 grader och kylan inverkar mycket på bränsleförbrukningen. Kallstarterna har höjt medelförbrukningen med 0,7 liter per 100 km. I somras var medelförbrukningen 8,3 liter per 100 km, vilket är lite med tanke på sträckan jag kör och motorns storlek. Nu när det blivit kallare, har medelförbrukningen stigit till 9,0 liter per 100 km och utan motorvärmare skulle den öka ytterligare.

Trots att jag har större motor i denna, jämfört med mina tidigare bilar (2,8 –> 3,0), så drar den mindre än de gamla. De nyare modeller (E90, E91 och E92) av samma bil drar ännu mindre, vilket onekligen är imponerande. Mera effekt (231 hk –> 272 hk) men mindre förbrukning. Enligt en undersökning i Auto Motor & Sport (minns inte vilket nummer det var men i år) har BMW ökat effekten men samtidigt minskat förbrukningen rejält de senaste 10 åren. Det är mycket imponerande för BMW:s motorer var snåla redan tidigare. BMW har satsat hårt på snåla men starka motorer och de har lyckats bättre än konkurrenterna, vilket syns i biltesterna där de alltid tycks ha den snålaste motorn.

Motorvärmaren sparar både bränsle och motorn, för kallstarter sliter hårt på motorer. Min gamla lärare hävdade att en kallstart motsvarade 800 km körning men jag vet inte hur pass det stämmer, därtill är det 20 år sedan jag hörde det och det kan ju vara lite annorlunda med moderna motorer. Fast, de kanske slits mera än gamla motorer, för toleranserna i motorn är antagligen mindre, men å andrasidan har man kanske bättre material med mindre friktion än tidigare.

Därtill ökar komforten, då bilen blir snabbare varm och man inte behöver sitta och huttra lika lång tid. Innevärmaren är också bra och jag ville inte vara utan den. Då slipper man att skrapa rutorna lika mycket sedan när det blir ännu kallare. Idel fördelar, fast en nackdel har den ju, man måste ha tillgång till el. Det är inget problem på arbetet, för där har jag elstolpe, men om man är någon annanstans är det värre och då hade Webasto varit ett bättre val. Den är dock 10 gånger dyrare än vanlig motorvärmare och det betalar sej inte tillbaka. Värdet på bilen ökar heller inte i motsvarande mängd.