Inhandlade ett piano, en Yamaha DGX-640, ett tag sedan och jag måste säga att det är en av de bästa investeringar jag nånsin gjort! Alla i familjen tycker om att leka med den, ingen av oss kan spela på riktigt, ja, undantaget frun som faktisk kan spela lite.

Själv övar jag på små utdrag av sånger som är lätt att lära sej. T.ex. Scarborough fair, Green sleeves och Fur Elise. Igår övade jag på Black Sabbaths Changes, vilket är en mycket vacker sång som bevisar vilken otroligt mångfald Iommi har. Han är tydligen skicklig på piano också och inte bara ett geni på gitarr. Dock är piano ett mycket lättare intrument att spela på än gitarr, åtminstone för mej.

Jag gjorde också ett mycket bra val när jag köpte en Yamaha, för kvalitén är utmärkt och spelkänslan är väldigt likt ett riktigt piano. Jag märker iallafall ingen skillnad utan en direkt jämförelse. Ljudkvalitén är också bra och därtill en massa funktioner och inbyggda intrument, över 500 om jag minns rätt. Pojkarna tycker om att leka med olika ljud och det är kul att spela med ljudet av andra intrument än enbart piano, t.ex. flöjt låter bra.

Att öva på piano tycks också göra mej bättre på gitarr. Det är länge sedan jag varit lika inspirerad att spela gitarr som nu. Skälet är till största delen beroende på den nya förstärkaren (Line6 Spider IV) som låter väldigt bra. Jag har ännu inte hunnit uppdatera den men det är roligt att spela på den likväl, fast det finns ett par brister som jag hoppas att uppdateringen av programvaran fixar.