Ok, en aning överdriven rubrik men ibland känns det som om jag odlar i betong, då den leriga marken som jag har t.ex. jordgubbsplantorna i, blir nästan lika hård som betong då den torkar och när den är våt, är den som klister. Problemet är att när marken fryser till vinter, så tvingar den upp plantorna så att rötterna torkar och plantan dör. Det har varit hopplöst att få någon vettig skörd i förhållande till arbetsmängden. Det är bara ogräs som trivs i den leriga marken.

Nu har jag jämnat ut det gamla jordgubbslandet och satt filterduk över den för att hålla ogräset borta. Jag spikar ihop lådor som är 450 x 100 x 40 cm, det kommer att bli fyra stycken sedan när jag är klar, och dessa fyller jag med matjord. Sedan planterar jag nya plantor i dem. Det blir också en del smultron, förutom bara jordgubbar, kanske en hel låda med dem om det lyckas bra. Det beror på hur många plantor jag har. Jag har en låda klar men det kvarstår ännu tre stycken men jag har haft lite ont om tid den senaste tiden, så det har inte hänt mycket på den fronten.

Mellan lådorna sätter jag grus och jag hoppas att ogräset håller sej borta. Jag penslar även tjära på utsidan av lådorna för att hålla bort sniglarna som blivit ett allt större problem med åren. Tjära lär nämligen hålla sniglarna borta och den luktar rätt starkt. I växthuset hade vi stora problem med sniglar i somras och jag ska även rama in växthuset på insidan med tjärade bräder. Det är alltså den tjärade sidan utåt och man bör lämna insidan otjärad. För att lättare kunna pensla tjäran, bör man blanda den med linolja. Det är annars rätt tungt att pensla ut tjäran.

Jag har nu mera matjord än vad jag egentligen behöver för jordgubbarna och växthuset, så en del kommer jag att använda för att jämna ut gräsmattan med, för den har blivit allt mer ojämn med åren. Det skulle ha varit bra med den jorden redan då jag planterade frukträden men det passade inte att skaffa matjorden i somras, då jag inte hade plats för den nånstans.

