Jag fick nyligen pianot jag beställde från Tyskland (en Yamaha DXG-640) och det har varit kul att spela på den. Det är lättare att lära sej spela piano än att spela gitarr. Åtminstone med mina stela, kraftlösa fingrar.

Piano och gitarr är de två instrument jag gillar mest och jag har alltid velat kunna spela på dem men aldrig verkligen tänkt på att jag kan ju faktiskt skaffa mig instrumenten. Min familj var inte direkt fattig men vi hade nog inte råd att skaffa så pass dyra instrument och därför hade jag antagligen gett up idén om att kunna skaffa mej dem. Efter att fingrarna slutade upp att fungera vaknade jag upp och tänkte om.

Mina händer (fingrar) är ännu inte helt återställda, trots att det är snart 8 år sedan det skedde. Gitarr är bra motion för fingrarna men tyvärr blir det bara den ena handen som får mer träning men med pianot så får båda händerna träning. Därtill tvingas båda hjärnhalvorna att samarbeta på ett sätt som inte tidigare har behövt. Det är alltså bra motion får både händerna och hjärnan. Det är något jag behöver.

Det är roligt att spela på piano och det är lättare än gitarr. Dock måste jag nu sätta mej ner och faktiskt lära mej läsa noter, för med piano kan jag inte fuska med tablaturer som med gitarren. Sålänge man klarar sej med enbart tonerna, eller ackorden, och har dem utskrivna med noterna, så är det ju lätt men med enbart noter blir jag bortblandad. Nå, det är väl bara positivt att man blir tvungen att verkligen lära sej det ordentligt en gång.