Jag var hos min neurolog förra veckan på mitt årliga besök, som sker med ungefär 18 månaders mellanrum. Det var neurolog nummer… ja, jag minns faktiskt inte för de byts ut varje besök nuförtiden. Nåväl, han tyckte att jag var i bra form, vilket jag är om man beaktar situationen.

Jag berättade att jag vill slippa ifrån Temgesic men jag berättade också hur svårt det är, då neuropatin förvärras av abstinensbesvären. Han föreslog då att jag skulle pröva en annan medicin, som inte var en smärtstillande, utan en som skulle öka på smärttröskeln.

Det hade jag ju prövat på tidigare också men med mycket dåliga resultat. De mediciner jag prövat tidigare (Cipralex och Efexor) fick mej att må illa och det gick aldrig om. Nu fick jag Triptyl, som han menade att också skulle hjälpa mot värken i axlarna.

Jag har nu använt Triptyl i över en vecka och jag är positivt överraskad över hur bra den fungerar. Jag tål smärta mycket bättre och jag har ännu inte haft ont i axlarna men det kan ju vara en slump. Den får mej också att sova mycket bättre, eftersom den gör mej trött.

Tröttheten är ett stort problem och eftersom jag också ska ta den på morgonen (2 på kvällen och 1 på morgonen), så blir det svårt att klara mej på arbetet. Ännu har jag inte vågat pröva det, utan jag har bara tagit den på kvällarna och morgonen på helgen.

Jag har länge haft det svårt att stiga upp ur sängen om morgonen men nu idag tog jag bara en tablett på kvällen och det var direkt mycket enklare att stiga upp. Antagligen för att jag inte längre var påverkad av Triptylen och för att jag den senaste tiden sovit så bra och var utvilad.

Trots tröttheten är jag nöjd med Triptyl för den hjälper mej att klara av smärtan och abstinensen från Temgesic. Jag har alltså lyckats minska från 2-3 Temgesic (0,4 mg) om dagen, till under 1 per dag. Jag klarar mej alltså över ett dygn utan Temgesic men idag tror jag inte att det går p.g.a att jag bara tagit en Triptyl igår kväll och ingen i morse. Huvudsaken är dock att jag kommer sakteliga ifrån Temgesic för det kommer att få mej att må bättre. Temgesic har ju besvärligare biverkningar än Triptyl.