Ett svensk forskarlag har studerat om hur CCSVI (Chronic Cerebrospinal Venous Insufficiency) inverkar på MS och de fann inga samband. Detta är inte speciellt överraskande, för det är mycket svårt att på ett säkert sätt upptäcka CCSVI med doppler eller MRI. Deras negativa resultat påvisar snarare det faktum att det är svårt att diagnosticera CCSVI, än att det inte skulle finnas något samband mellan CCSVI och MS.

Jag är inte säker på att CCSVI är orsaken till MS men jag tror bestämt att det finns ett samband mellan dem. Jag märker väldigt tydligt på mej själv att det finns ett samband mellan blodcirkulationen och MS. Därför försöker jag göra vad jag kan för att förbättra blodcirkulationen i kroppen. Vätskebrist, stela axlar eller tryck på nacken gör att jag har svårt att hålla ögonen öppna och jag får yrsel.

Vatten, massage och att avlägsna det som orsakar trycket på nacken får dessa symtom att försvinna. Vätskebrist brukar jag drabbas av t.ex. efter bastubad eller en längre joggingrunda om jag inte druckit tillräckligt med vatten före och/eller efteråt. Mitt arbete som programmerare ger mej ofta stela axlar som bara massage hjälper mot. Muskelavslappnande mediciner, t.ex. Sirdalud och Dolan, kan hjälpa ibland om jag tar dem i tid men massage är ett mycket bättre alternativ.

Jag har en läderjacka som jag brukar använda vars krage ibland trcker ganska hårt på nacken när jag sitter och kör bil. Det gör att jag har svårt att hålla ögonen öppna men det hjälper att jag tar av mej jackan för att det skall sluta. Tidigare led jag av samma besvär utan att något tryckte på nacken men det har blivit bättre sedan jag började ta flytande fiskolja (Vitamar).

Jag vet inte om det svenska forskarlaget misslyckades p.g.a brist på erfarenhet eller om det var ett medvetet misslyckande. Vissa läkemedelsbolag har ju stora summor att förlora ifall man finner en bättre behandling än mediciner och som skulle göra medicinerna överflödiga. Som jag skrivit tidigare är ju både interferon och glatramer acetat relativt verkningslösa, om än den senare är bättre (läs: mindre dålig). Läkemedelsbolagen satsar ju pengar på att finna mediciner som lindrar symptomen utan att bota sjukdomen och en behandling som skulle bota symtomen relativt billigt (mindre än vad medicinerna kostar under ett år) skulle ge dem förluster.

Läkemedelsbolagen vill fortsätta med Status Quo, eftersom det innebär märkbara inkomster för dem och vad är bättre för dem än en medicin som inte botar, utan tvingar patienterna att ta medicinerna under hela livet. Fast läkemedelsbolagen lovar att medicinerna minskar skoven med 30%, vilket enligt nya studier (som jag skrivit om nyligen) inte är sant, så vill jag inte ta dem för nyttan är inte i relation med nackdelarna, även om man inte beaktar den ekonomiska biten.

Jag är förväntasfull inför framtiden angående CCSVI. Jag tror att detta kommer att bli en vanlig behandlingsform för MS inom några år. Dock kommer det inte att ske inom den närmaste framtiden, för sjukvården är mycket konservativ och tar långsamt till sej nya saker. Man har intalat sej under så många är att MS är obotlig, att en behandling som lindrar symptomen så effektiv som de empiriska bevisen talar för CCSVI får en stark motsättning inom läkarkåren.

Dock är en förändring nödvändig. Samhället har mycket stora summor att spara på att göra lyckade CCSVI behandlingar. Läkemedelsbolagen kommer att motsätta sej detta mycket starkt, eftersom de har stora ekonomiska intressen i det, och en metod är att bekosta studier som använder sej av fel metoder eller t.o.m genom manipulation. Detta är vanligare än vad vi kan föreställa oss och det är inte lätt för oss som inte är forskare att upptäcka dessa falska studier. Enligt vissa källor (tyvärr har jag inga länkar just nu) är just den svenska studien en dylik falsk studie som gjorts med fel metoder. Om detta är avsiktligt eller p.g.a inkompetens låter jag vara osagt då jag inte vet men tyvärr får dylika studier mycket utrymme i media, vilket bromsar utvecklingen.

Det är dock inte nödvändigtvis alltid negativt, för ibland är det viktigt att, som kineserna säger, skynda långsamt. Då hinner man tänka efter och upptäcka brister i behandligen innan alltför många hinner drabbas av dessa eventuella brister. Om det inte finns brister så är det dock olyckligt att utvecklingen bromsas så att inte alla kanske får behandlingen i tid. Det kan också vara så, att enbart vissa har nytta av CCSVI och det är något som framtiden också kommer att visa.

