Det finns två instrument som jag alltid velat kunna spela, egentligen ännu flera, men två speciellt viktiga och det är gitarr och piano. Gitarr har jag kämpat med redan i flera år men piano har jag inte ännu försökt med, förren nu vill säga.

Jag har inte fått den ännu men den är betälld. Jag valde en Yamaha DGX-640W, för den verkar ha ett bra pris-kvalité förhållande och det är viktigt. Den är också väldigt allsidig med en massa inbyggda funktioner och ljud (instrument), som egentligen får den att mera likna en keyboard än ett piano.

Jag övervägde först Casios Privia serie, som är relativt förmånlig, men jag blev osäker när jag var och tittade på dem. Jag funderade på en Privia PX-720 men Yamahan verkade så mycket mera allsidig att jag slutligen valde den. Privian såg dock bättre ut men det är mindre viktigt.

Jag har alltid velat kunna spela piano för det finns så många fina pianostycken. T.ex. Eric Saties Gymnopedie och speciellt min absoluta favorit, Lasse Mårtenssons Stormskärs Maja, som är ett absolut måste att lära mej. Fast det kommer nog att ta bra länge innan den lyckas. Dock har Yamahan ett inbyggd lärningsystem som borde vara till nytta. En annan orsak till svårigheterna är mina stela fingrar som behöver ständig rörelse och motion, för att annars slutar de att fungera som de ska.

Mina fingerleder värker konstant men att hålla dem igång genom att använda dem hjälper en aning. Jag hoppas att pianospelandet kommer att ge dem den motion de behöver. Att spela gitarr är bra men kräver kanske lite för mycket styrka och hjälper bara ena handen. Det märks väldigt tydliget för min vänsterhands fingrar är mycket smidigare än högra. Tidigare misstänkte man ju att jag led av reumatism men den teorin skrotades när jag fick min MS-diagnos. Själv misstänker jag att jag lider av båda för jag ser ingen logik i att MS skulle orsaka värk och inflammation i fingerlederna.

Samtidigt beställde jag också en ny gitarrförstärkare, en Line6 Spider IV (75W), för jag har blivit trött på min Behringer Blue Devil / Behringer V-Amp -kombination. Så musikaliskt sätt borde jag ha en hel del att göra i vinter! Synd bara att jag inte är speciellt musikalisk, så det är inte lätt att lära sej, därtill gör mina stela fingrar det mycket svårt. Att neuropatin gör fingerspetsarna ömma hjälper heller inte saken men det är bra träning för hjärnan att försöka och det märks.

