Byggandet av taket till muminlekstugan är nästan klart. För att vara exakt är 1/8 -del kvar, vilket är enkelt att se då taket är indelat i 8 segment. Resultatet blir inte perfekt men bra nog, det är ju trots allt bara en lekstuga. Problemet är det samma som påverkat hela bygget, vissa av stolparna som håller upp allt är lite sneda och det gör att alla mått blir lite fel. Det är inget stort fel men då allt blir fel så blir det en del då alla felen summeras.

Jag borde ha varit noggrannare då jag valde materialet men utbudet just då var dåligt. Stolparna jag använder är 4 stycken 50 x 50 mm som är 3 m långa. Felet gör t.ex. att taksegmenten inte är exakt lika stora och allt måste mätas separat och skräddarsys. Om de hade varit helt raka, så hade det varit mycket enklare att få allt rätt men det blir bra nog som det är, om än det tar emot att säga så, perfektionist som man är. Som tur är jag dock inte pedantisk, så jag kan, om än mycket motvilligt, acceptera det men jag kommer aldrig att medge utanför denna blogg att resultatet blev ok.

Nåväl, ännu måste jag såga 4 bräder till kilar för att fylla upp den sista delen och sedan kan jag sätta fast bitumenplattorna som kommer att göra taket vattentätt. Jag har lite plast över från garagebygget som jag kommer att sätta som fuktspärr under dem. Egentligen ska det vara en luftspalt mellan dem men det lyckas inte i detta fall.

Konstruktionen blev lite onödigt komplicerad, speciellt p.g.a dåligt materialval, men nu börjar slutet nalkas. Igår beställde jag en lamellfräs (en GMC BJ110M) från Amazon, för jag hittade ingen förmånlig lokalt sedan Clas Ohlson saboterat sitt eget sortiment och lämnat bort en stor del av de produkter som gjorde butiken bra och speciell. Jag ville inte köpa nån DeWalt eller dylik som kostar 5-6 gånger mera då jag inte kommer att använda den så ofta trots allt. Får se om detta åter blir ett beslut som jag kommer att ångra och slutligen skaffar en dyr apparat…

