Vi har en stor frys i garaget och vanligtvis står den bara där i hörnet av garaget och stör ingen men ibland, om än sällan, är den i vägen och då är det svårt att flytta på den ensam. Speciellt på hösten när den är fylld av bär.

Problemet blev uppenbart nu i sommar när jag beslöt mej för att måla garagegolvet. Samma problem hade jag också med två arbetsbänkar jag har. Den ena är en gammal diskbänk, som jag skuvat fast plankor som arbetsyta, och det problemet löste jag genom att skaffa ett par små hjul att sätta under den. Genom att lyfta på framkanten kan jag relativt lätt, den är väldigt tung, flytta den då den rullar på hjulen.

Den andra arbetsbänken sågade jag av två av benen och skuvade fast ett par större hjul, för denna bänk är ännu tyngre, den väger säkert långt över 100 kg då den är gjort av gammalt överloppsmaterial. Det blev bättre men borde kanske ha satt hjul under alla hörnen, för då hade det varit väldigt lätt att flytta på den, men jag var rädd att den skulle bli för instabil. Kanske obefogat men det är sällan som jag behöver flytta på den så kanske det får vara.

Sedan till största problemet, frysen. För att komma undan problemet gjorde jag en kälke av 25 x 25 mm fyrkantsprofilrör som var lika stor som frysen (1560 x 600 mm). För att stabilisera den gjorde jag även två tvärstag. Under den satte jag fast 8 stycken hjul för att belastningen skulle bli bättre fördelat. Jag tänkte att 8 småhjul är bättre än 4 större och annars hade frysen blivit onödigt hög också.

Tyvärr fick jag bråttom att få den klar då jag började kl 22 på kvällen och den måste vara klar nästa dag då vi fick främmande som kunde hjälpa till med att lyfta frysen på plats. Därtill ville barnen inte somna och jag var tvungen att gå in och natta dem pånytt, så det blev sent. Jag tror det tog ett par timmar att få den klar men då fuskade jag och svetsade fast hjulen. Det var ingen optimal lösning för de är svårare att byta, vilket egentligen inte är något problem, och värmen fick en del av vaselinet i lagren att brinna bort.

Resultatet blev dock bra och nu är det väldigt enkelt att flytta på frysen, vilket är bra om jag t.ex. behöver få flyttat något större föremål upp på vinden, för frysen är rakt framför trappan. Det blev alltså väldigt lyckat och jag är mycket nöjd med hur det blev. Jag ska göra en likadan, men naturligtvis mindre, år gitarrförstärkaren sedan när jag får den nya, så behöver jag inte alltid lyfta den då jag ska flytta på den och det gör jag ofta. Den är inte så tung men väldigt klumpig.

