När jag besiktade bilen anmärkte de på att det fanns en felkod i OBD-systemet. Själv tänkte jag inte ens på att det skulle ha någon betydelse och därför kontrollerade jag det inte före besiktningen. Det visade sej vara insugskamaxelns positionsgivare som hade gått sönder och det hade den gjort redan innan jag köpte bilen, för jag har inte märkt att något skulle ha ändrat.

Byte av givare var inte svårt men det var väldigt trångt att komma åt. Var tvungen att ta bort solenoiden för VANOS-systemet och luftfilterboxen. Med min neuropati var det inget nöje att utföra arbetet, då det hela tiden var något som repade huden på armarna och det känns ju som glödande nålar för mej. Nåja, själva reparationen gick ganska snabbt, det tog ca 30 minuter och hade kunnat gå snabbare om jag försökt, men jag tog det lungt och barnen sprang runt bilen och lekte.

Efter bytet ändrade inte motorkaraktären speciellt mycket men mera vridmoment på låga varv märks tydligt. Tidigare hade jag lite problem med att göra mjuka starter men jag trodde att det berodde på att jag var van med automat. Nu är starterna mycket smidigare och det beror på att det finns mera vridmoment men jag var ändå imponerad av vridmomentet innan reparationen och det var också en vän som provkörde bilen, och han har ändå en 530d som borde ha rejält mera vrid!