Min Nokia N900 har uppfört sej lite konstigt sedan jag gjorde den sista uppdateringen av operativsystemet. Jag var tvungen att ladda batteriet inom ett dygn, även om jag inte ens använde telefonen, och det är ju extremt irriterande. Tidigare räckte batteriet 2-3 dygn utan problem, även om jag använde telefonen.

Problemet härleder till något program, för det hjälpte ett tag att ta ur batteriet men felet kom snart tillbaka. Nu tycks felet ha blivit fixat, för nu har jag inte laddat batteriet på över 2 dygn och jag tror inte att jag behöver göra det ännu idag. Batteritiden tycks alltså ha blivit bättre än tidigare.

Jag installerar alla programuppdateringar som kommer (automatiskt) för det är så behändigt. Därför vet jag heller inte vilket program som orsakade buggen men jag misstänker att det var OMWeather. Helt säker kan jag dock inte vara men det kom nyligen en uppdatering och efter det blev batteritiden mycket bättre.

Nackdelen med att programutvecklingen är fri, i motsats till Apple, är just detta, att risken för buggar som påverkar telefonens funktion ökar. Jag accepterar dock denna risk, för det är priset man får betala för frihet. Det är ett litet problem i förhållande till det man får och jag är imponerad över de program som finns att fås. Det finns, i förhållande till iPhone, få program till N900 men man måste också beakta att tar man bort alla värdelösa appar som finns till iPhone, så är nog skillnaden inte så enorm som det först kan verka.

Som en liten fotnot kan jag också berätta att jag, efter att Apple hävdat att Nokia också har samma fel på antennerna som dem, försökt replikera Apples problem med antennen men inte lyckats. Mina försök har varit ganska tafatta men om Apples påstående stämmer borde det märkts, vilket det inte gjorde på något vis, och jag kan inte säga annat än att N900:an har en utmärkt antenn för jag hade full signal även i källaren fast det är tjocka väggar som borde försvåra signalernas väg.

Apples försök att avleda uppmärksamheten från deras dåliga antenn genom att hävda att alla tillverkare har samma problem var ett uselt försök att skylla ifrån sej och de borde skämmas. Dock är antagligen den nya iPhonen en bra telefon, oavsett om de gjort ett misstag med antenn-designen eller inte, och jag betvivlar att det är ett stort hinder för användarna. Därtill köper Apple-fansen den nog fast det inte ens skulle gå att ringa med den…

