Det finns många saker i denna värld som jag inte begriper, fast det finns saker som inte i sej borde vara så obegripligt, men som likväl är det. En sådan sak är varför vissa som sitter och väntar i bilen, har den att gå på tomgång i långa stunder. Har de för mycket bensin, eller pengar, eller bara för lite vett? Jag gissar på det sistnämnda, eftersom tankens storlek är begränsad och bilmärket ofta är en indikation på att de absolut inte har något överskott på pengar.

Oftast är det lite äldre herrar som väntar på sina fruar utanför någon affär. Om det var vinter och kallt, kunde jag ha en viss förståelse för det, för vem vill väl frysa, men då det sker utan hänsyn till årstid. Därtill kunde de ju isåfall vänta inne i affären. Det är sällan heller p.g.a att bilen är luftkonditionerad och de försöker hålla sej svala, för de har sällan bilar med luftkonditionering. Därtill vore det mera ekonomiskt och miljövänligt att stiga ur bilen och flytta sej till skuggan isåfall.

Dessa, vanligen herrar, även om det finns kvinnliga puckon, bränner alltså en massa bensin i onödan p.g.a sin egen enfald. Vissa tycks leva i den villfarelsen att bilar inte förbrukar bensin om den inte rör på sej, eller åtminstone att förbrukningen är så liten att det inte spelar någon roll. Så är det dock inte. Förbrukningen är inte stor i sej men om man summerar alla idioters förbrukning då deras bilar puttrar på tomgång så blir det till sist väsentliga mängder. Därtill är förbränning okomplett på tomgång och det behövs en viss belastning för att en motor ska ha optimal förbränning.

Jag har ibland sett sådana som suttit i bilen och väntat medan den går på tomgång, när jag gått in i affären och de har suttit kvar, med bilen fortfarande på tomgång, när jag en lång stund senare kommit ut igen. Vad tänker dessa individer med!? Vad är syftet med det hela? Vad är nyttan? Nöjet? Eller är det bara någon form av apatisk lathet i neandertalshjärnan som får dem att inte stänga av motorn när de väntar. Ok, det var ojust förtal jämtemot neandertalarna, som uppenbart aldrig syndat på denna punkt, och jag ber om ursäkt…