Prövade igår att ta en längre video i HD-upplösning med min Canon SX1. Bildkvalitén var fenomenal, även efter att ha packat videon med DivX, på vår Philips 9664 TV. Man kunde se hur enskilda grässtrån böjde sej för vinden m.m och färgerna var bra. Filstorleken blir ju ganska stor, även efter packning, men helt acceptabelt.

Först kändes inte SX1:an så mycket bättre än vår gamla S2 men när jag försökte använda den igen efteråt, kändes den hopplöst föråldrad. SX1:an är mycket snabbare och speciellt videon blir bättre med den. Som tur fick jag den gamla kameran såld och därtill till ett accetabelt pris.

Ett par problem jag märkte med videon, är att originalvideon spelas upp väldigt långsamt med t.ex. VNC (typ 10 fps). Efter att ha packat bilden med DivX är det inga problem, inte ens på TV:n, så felet är väl att jag har ett dåligt codec installerat.

Ett annat fel är att det ibland kommer fält av pixelering i bilden som ser ut som negativ. Det sker bara ibland och tycks vara stora områden av en viss färg. T.ex. moln och himlen orsaker detta. Lite irriterande men kanske är det åter fel codec som orsakar detta. Vet inte med säkerhet men tycktes vara samma fel i original videon, så man kan ju anta så. Har märkt att felet också finns i andra H.264 videon, vilket tyder på att felet ligger i codecet jag använder.

