Syftar tyvärr inte på Def Leppards kända skiva, utan på sonens uppförande. Han får panik om han ser en fjäril, för han lider av fjärilsfobi men dock inte entomofobi, och ibland blir han helt hysterisk. Situationen har blivit så extrem att han inte vill gå ut och vi har blivit rädda att han ska hamna i psykos om ingen har möjlighet att hjälpa honom omedelbart det sker.

Det går inte att prata med honom och utomhus springer han bara omkring och vrålar. Han ser fjärilar överallt och tror att de jagar honom. Inomhus sparkar han ytterdörren och skriker tills de andra hinner in, eftersom han inte heller vågar vara ensam och någon måste ju hämta de andra barnen.

Situationen är hemsk, för de andra barnen blir rädda för honom och vi har märkt att de ibland gråter i sömnen efter ett dylikt utbrott. Det gör de normalt aldrig. De andra barnen försöker ibland trösta honom och förklara att han inte behöver vara rädd men det hjälper tyvärr inte. De andra blir så ledsna då det sker och det begränsar deras möjligheter att vara utomhus när jag inte är hemma.

Igår såg vi för första gången på ett tag ett steg i rätt riktning. Hans bästa vän kom och hälsade på och det fick honom att skärpa sej, fast det var ändå inte lätt. Efter att förskolan tog slut för sommaren, så har hans uppförande blivit gradvis värre och nu kom väggen emot.

Det är så sorgligt att se hur även de andra barnen lider p.g.a att han inte kan tygla sin rädsla. Våra krafter börjar också ta slut men som tur var det en bättre dag igår. Det skulle räcka med de vanliga skismerna som finns i barnfamiljer, utan något dylikt extra.

Sköterskorna, som min fru kontaktade, pratade om medicinering men det är nog något som jag kraftigt motsätter mej. Jag vet dock inte vad vi ska ta oss till om det blir värre. Han har redan varit på gränsen till att ta skada av reaktionen. Man känner sej så hjälplös då det inte finns något man kan göra för att hjälpa honom.

Jag har försökt få honom att förstå att rädslan bara finns i hans huvud och att då han kan tygla den bland andra barn, betyder att han kan tygla den annars också. Jag vet inte hur pass han tagit till sej av detta men jag hoppas att han lär sej hantera sin fobi. För detta är verkligen en fobi och inte bara vanlig rädsla.

