Ny och ny, den är begagnad, för jag tänkte att det är vettigare att köpa en begagnad, för den modellen jag ville ha, Canon SX1 IS, börjar bli gammal och blir säkert snart utbytt mot en ny modell (gissninigsvis då SX2). Då sjunker den gamla modellens värde ganska dramatiskt och jag förlorar antagligen mindre ifall jag skaffat en begagnad. Den jag köpte var i bra skick men tyvärr var minneskortet som kom med av typen class 4, vilket betyder att den inte är snabb nog att lagra HD-video. För det behövs ett minst class 6 minneskort och det kommer att vara nästa inköp.

Kameran är snabbare än min gamla S2 IS, som annars var en bra kamera men lite onödigt ljuskänslig och långsam. Någon noggrannare jämförelse kan jag inte göra innan jag skaffat ett nytt minneskort som verkligen visar kamerans kapacitet. Åtminstone zoomen imponerar, den gamla hade 12 x zoom men den nya har 20 x zoom och det är en ganska väsentlig skillnad. Annars är den nya lite större och tyngre än den gamla men det stör inte för jag gillar kameror som man märker att man håller i. Små pocketkameran får en att känna sej som turist när man tar bilder.

