Efter ännu en finsk flopp i ESC, vilket ju var väntat, kom jag att tänka på de finska band som verkligen är värda att lyssna på. De som spelar musik i den stil som Finland vann ESC med, nämligen hårdrock. Nedan listar jag några av mina egna favoriter, fast Lordi inte finns med på den listan..

  1. Amorphis Detta är min absoluta favorit, fast jag föredrar deras mera melodiska låtar med normal sångröst. Typ House of sleep, Alone och Summers end m.fl. Även låtar som My kantele är väl värda att lyssna på. De har spelat länge och det märks. Deras sound är moget.
  2. Viikate Ett otroligt sound som också är ganska unikt. De sjunger på finska men speciellt Pohjoista viljaa är bra. Den får nackhåren att resa sej..
  3. Nightwish Jag var rädd att de skulle floppa efter att de böt sångare men de är fortfarande enormt bra och gör otroligt mångsidig musik. Jag föredrar dock deras gamlare skivor och favoriter som Walking in the air m.fl.
  4. Peer Gynt Detta är ett grymt band som spelat länge. Deras största hit heter Backseat och den kan jag varmt rekommendera som uppvärmningsmusik. Bra tempo och ett grymt riff. Annars varierar kvalitén på deras alster något men bäst är de live.
  5. Children Of Bodom En aning för fokuserat på teknik och inte så mycket på själva musiken, lite som Yngwie Malmsteen, men ändå väldigt bra. Spela kan de och väldigt bra live, vilket är typiskt för dessa band som spelat länge.
  6. Sonata Arctica Vanlig hårdrock men bra sådan likväl.
  7. Kotiteollisuus Sjunger liksom Viikate på finska men de har en hel del bra låtar.
  8. Apocalyptica Började med Metallica covers men har börjat göra egen musik och därtill bra sådan. Starka influenser från klassisk musik men det passar utmärkt för hårdrock och klassisk musik är på många sätt likartade. Jag älskar soundet från cellon! Att lyssna på Until it sleeps spelat på cello är brutalt och rent av terapeutiskt.
  9. Maj Karma Ett för lite okändare band men som jag ändå gillar. Sjunger även de på finska men det passar deras stil.

Listan är inte komplett och det finns många andra bra band också. Somliga gamla band t.ex. Hurriganes och Hanoi Rocks för att nämna ett par.

