Ja, så påstår i.a.f Fernando Alonso. Mannen som skulle rädda Ferrari och skaffa dem nya framgångar. Så har dock inte skett med ett par undantag. Han påstods vara bra på att utveckla och hjälpa ingenjörerna men deras utveckling går åt fel håll. Är det en slump att Ferrari sjunkit till Renaults nivå, stallet han kom ifrån?

Med tanke på hur mycket tid, pengar och energi Ferrari satsat på den nya bilen, borde de ha varit helt överlägsna. De har varit allt annat, fast det började bra. Räikkönen lyckades vinna flera lopp med en bil som inte längre utvecklades. Alonso och Massa lyckas inte ens med en bli som de satsat allt på och som utvecklades redan då Kimi ännu körde för Ferrari.

Det ser ut som om Santander gjorde Ferrari en björntjänst när de trugade Alonso åt dem. Kimi skrattade nog hela vägen till banken. Nu får han köra rally, vilket han tycks njuta av att göra, på Ferrari och Santanders bekostnad. Jag misstänker att Ferrari saknar honom mer än de vill erkänna. Det som Kimi kritiserades för, alltså frånvaron av resultat, tycks vara ännu värre med Alonso bakom ratten. Ferrari betalade dyrt för att få en förare som ger dem ännu sämre resultat. Kimi gav dem i.a.f mästerskap.

Därtill bör man beakta att Ferrari satsade på Massa och inte på Kimi. Det bevisades då Kimi började vinna med en bil som inte längre satsades på sedan när Massa inte längre körde (p.g.a. olyckan). Det han gjorde borde inte ha varit möjligt och det har både Ferraris stallchef och Montezemolo själva erkänt. De som ersatte Massa hade inga möjligheter med samma bil, fast de inte borde ha lämnat så långt efter. Nå, sent ska syndare vakna och jag tror Montezemolo djupt ångrar sitt beslut. Kimi må vara tyst av sej men bil kan han köra.

Annonser