I år har jag sått ett litet grönsaksland med morötter, broccoli och ärter. Jag spikade ihop en liten ram som jag satten en filterduk under, för att inte ogräs ska slippa att växa underifrån, och sedan fyllde jag den med jord. Efter att jag satte fröna i jorden, lade jag också en filterduk över det hela, för att fröna ska gro snabbare, men så varmt som vädret var då, var det knappast ens nödvändigt. Nu har fröna grott och de växer snabbt.

Jag har också planterat om de jordgubbsplantor som jag planterat i växthuset. För dem gjorde jag små ramar av 125 mm bräder, ca 3 meter långa och 30 cm breda och fäste fast filterduk på undersidan. Sedan fyllde jag dem med jord och flyttade jordgubbsplantorna och smultronen dit. Orsaken till att jag inte planterade dem i vårt vanliga jordgubbsland, var att de växer så dåligt där och största delen dör varje vinter.

Jorden är för lerig för att de ska trivas. Jorden, eller snarare leran, är så hård att rötterna inte orkar tränga ner ordentligt och på vintern när tjälen kommer, tvingar den upp plantan så att rötterna friläggs, och plantan dör sedan när rötterna torkar på våren. Det är hopplöst att få något att växa i det landet och jag kommer att göra om det helt.

Jag har tänkt göra 4 stycken ramar som är 5,5 meter långa och 1 meter breda. Jag tror att 150 mm räcker som höjd på kanterna, för det är rejält djupare än vad de nuvarande plantorna klarar av att tränga ner i jorden (leran). Min syster gjorde så men hon använde planckor istället för brädor. Det håller naturligtvis längre och ser bättre ut men jag tänkte göra en budjetversion som bara är av brädor.

Sedan tänkte jag också göra en ram för trastnätet men jag har ännu inte bestämt mej för om jag ska göra en låg variant eller en hög som kan stå under. För tillfället har jag en dålig sådan som är hög men kanske vore det vettigare med en låg. Får se om fåglarna lämnar de mindre, som är redan gjorda, i fred. De kommer jag inte att täcka alls om det inte blir absolut nödvändigt.

