Jag gjorde min första länk runt skidspåret igår men det fanns ännu snö kvar på en del ställen. Det var dock inget hinder men gjorde det lite blött och mjukt att springa.

Jag gillar att springa på skidspåret för det är en mycket krävande bana med många långa backar. En del backar är över 0,5 kilometer långa med en lutning på över 20% och det gör att det är en extremt effektiv träning.

Normalt brukar jag inte orka springa runt hela banan, som är 5 km lång, första gången efter vintern, eftersom kraften i benen avtar fast jag skulle annars ha bra kondition, men igår lyckades jag utan problem.

Banan kräver mycket styrka i benen samt kraftigt hjärta och bra lungor. Träning på relativ jämn mark ger inte tillräckligt för att man ska orka runt men tydligen har det hjälp en del att jag spelat dubbelt mera badminton i vinter. Det ger också styrka i benmusklerna och det är något som behövs.

Badminton ger styrka i musklerna som stöder knäna och det är det som behövs när det är backigt. Det är också min svaga punkt. Jag har alltid haft dåliga knä- och lårmuskler, fast jag springer mycket. När jag tränar på relativt plan mark så använder jag inte de musklerna så mycket och därför känns det bra att träna på skidspåret, för jag märker tydligt hur mycket mera kraft jag har i benen.

Kraft jag inte får fast hur mycket jag skulle annars träna. Det märks också för det har blivit mycket lättare att spela badminton fast spelen blivit hårdare och hårdare, då alla blivit bättre att spela och fått bättre kondition. Det är bra att kombinera badminton, cykling, löpning på plan mark och löpning i backig terräng.

Jag ser positivt på möjligheten att uppnå en dröm jag haft sedan liten: Att springa ett maraton. Endera officiellt eller inte men problemet är inte MS eller min kondition, utan problemet är mina knän som inte riktigt klarar av det. Att träna upp styrkan i benen hjälper dock och att jag redan nu är på denna nivå kommer att vara till stor hjälp. Kanske kan jag uppnå det i slutet av sommaren eller hösten, får se.

