En intressant debatt mellan Apple och Adobe har hållit på ett bra tag nu. Apple vill inte stöda Flash i sina apparater (iPhone, iPad m.fl.) och det gör att Adobe blir sura. Här är Apples argument varför de inte vill stöda Flash.

Argumenten låter i mina öron som ganska bleka ursäkter och det låter mera som om Apple är rädda för eventuella problem som kan uppstå. Konstigt nog har jag aldrig märkt av dessa problem som Apple listar på min Nokia N900. Nokian stöder Flash och det fungerar bra.

Kanske beror Apples rädsla för Flash på att den skulle försämra deras redan dåliga batteritid i t.ex. iPhone? Alla jag känner som har iPhone klagar på dess dåliga batteri. Inte håller N900:an speciellt läge heller mellan laddningarna men verkar vara väsentligt bättre än iPhone i.a.f.

Här är annars ett litet udrag av texten på sidan som jag länkar till ovan.

”Another Adobe claim is that Apple devices cannot play Flash games. This is true. Fortunately, there are over 50,000 games and entertainment titles on the App Store, and many of them are free. There are more games and entertainment titles available for iPhone, iPod and iPad than for any other platform in the world.”

Det är helt korrekt att det inte går att spela Flash-spel på Apples apparater och det är också sant att det finns över 50 000 spel på App Store, och antagligen är en del av dessa gratis, men att det skulle finnas fler spel till iPhone och iPad än till någon annan plattform tror jag inte på.

Apples produkter baserar sej på design kombinerat med hype. De har inte något teknologiskt övertag och på flera sätt är deras produkter underlägsna andra men det betyder ändå inte att de skulle vara dåliga. Jag skulle själv kunna tänka mej en iPhone, ifall den inte var stängd bakom en järnridå. Jag valde Nokia därför att den använder Linux (vilket egentligen inte är så avlägset från iPhone) och därför att den är baserad på Open Source.

Jag vill ha full kontroll över min egen telefon och jag vill inte att tillverkaren bestämmer vilka program eller spel jag får installera på den. Det ökar risken för problem men det är en risk som jag är villig att ta för den friheten. Apple är rädda för de eventuella problem deras användare skulle få ifall programutvecklarna hade full kontroll över telefonen och därför ger de dem inte den makten. De flesta användarna bryr sej nog inte om detta men jag gör det.

Apples argument emot Adobe är ganska bleka och att Nokia har lyckats på N900 att fungera så pass bra med Flash som den gör, bevisar just den blekheten. Jag tror att problemet är att Flash skulle få fram svagheterna i Apples produkter och det ärgrundorsaken till dispyten mellan Apple och Adobe. Här är Adobe ut på svag is, eftersom det finns idag alternativ till Flash och Apples produkter har en sådan stark hype att frånvaron av Flash inte är ett problem för dem.

Apple har dock rätt i att Adobe har haft en arrogant stil jämtemot Apple men sådana detaljer borde inte väga tungt i affärssammanhang, och det gör det inte heller. Det är bara en ursäkt som folk lätt förstår då de har en ofta en känslomässig förbindelse med sin iPhone eller iWhatever och det passar Apple utmärkt. Denhär förbindelsen märker man ofta på olika diskussionsforum där Apple och iPhone försvaras aggressivt av Apples fan-boys. Ägare av iPhones tycks ofta ta det personligt ifall någon kritiserar Apple eller iPhone, vilket ofta leder till lustiga diskussioner på nätet.