En av de behändigaste frukterna, kanske t.o.m den bästa, bananen, har en mörk sida. En sida som kanske de flesta varor som är arbetsintensiva men förmånliga har. Hur många som dör eller skadas årligen för att vi ska få billiga bananer att äta är omöjligt att svara på, för vem skulle föra statistik på sådant? Dole?

Själv gick jag över till Fair Trade -bananer för några år sedan, trots att de ofta är mer än dubbelt dyrare och ofta står sej sämre. Antar att det beror på att de är mindre besprutade eller för att logistiken är mindre optimerad. Min fru vågar heller inte köpa andra, om det finns Fair Trade vill säga,  för hon vet att jag blir sur annars. Hon vet också att jag inte orkar blunda för de oförätter jag känner till.

En artikel på Aftonbladet om varför det är bra att bojkotta de empiriliastiska storbolagen.