Inte speciellt överraskande visar en ny studie, som Aftonbladet rapporterar,  att vissa mediciner höjer risken för självmord. I denna studie undersökte man bl.a. Neurontin som jag själv använt och jag tror att den inverkade negativt på mitt humör.

Efter att jag slutade använda Neurontin, så har mitt humör blivit mycket bättre och jag inte längre lika negativa tankar. Jag använde Neurontin för min neuropati men den var i praktiken verkninglös. När man sedan beaktar alla negativa biverkningar, så undrar jag hur min läkare kunde låta (läs: tvinga) mej ta den i nästan 5 år, innan jag fick en medicin som verkligen fungerade.

Efter att jag fick MS-diagnosen började jag använda Rebif (interferon) men det gav mej oerhörda biverkningar, vilket naturligtvis påverkade mitt humör. P.g.a att det förekommit självmord i samband med användning av interferon, så vågade inte min neurolog låta mej fortsätta använda interferon och det ville jag inte heller.

Det tycks finnas en hel del mediciner som orsakar en förhöjd risk för självmord men det pratas väldigt lite om det. Det är också en sak som ingen beaktar då man säger ”det finns ju så bra mediciner mot MS idag”. För det finns det nämligen inte. Det finns mediciner idag, det gjorde det inte för 15-20 år sedan, men de är inte bra och det gör mej irriterad när folk säger så. De menar dock väl och det är väl ett försök att trösta, om än väldigt misslyckat.

