Enligt en artikel på Aftonbladet har nu har forskarna verifierat det som män vetat länge. Vi blir lättare sjuka och vi blir sjukare än kvinnor. Det märks tydligt när man drabbas av samma förkylning som frun, för hon klarar normalt av att göra saker när hon är sjuk som bara är omöjligt för en själv. Dock har jag ju MS som förvärrar situationen för mej men jag tycker inte att mina förkylningar har blivit värre med åren sedan jag fått diagnosen utan snarare tvärtom. Tidigare blev jag mycket sjuk vid minsta feber men numera får jag knappt någon feber alls. Dock känner jag mej dålig redan vid minsta stegring. 

En sak som jag teoriserat över länge, är att när man får feber, så är det ju de stora muskelgrupperna som värker mera och eftersom män vanligen har större muskler än kvinnor, så kan man ju dra slutsatsen att män då har värre värk än kvinnor. Om detta verkligen stämmer vet jag inte men det verkar så och det baserar sej på mina egna erfarenheter. Kanske har jag helt fel men studien tycks ju stöda detta, om än med andra argument. När vi får feber avsöndras prostaglandiner och det är de som gör att kroppen ömmar. Det är tydligen så att muskelmassan är relation till värken just p.g.a prostaglandinerna.

Vår kropp är också sämre rustad för att spara energi vid sjukdom. T.ex. kvinnor tappar vanligen lusten helt (så verkar det i.a.f.) vi minsta sjukdomstillstånd och det gör att kroppen sparar energi som kan användas av immunförsvaret för att hela kroppen igen. För oss män, åtminstone mej själv, slår lusten nästan aldrig av. Isåfall är jag nog nära döden tror jag. Det gör att vi slösar en massa energi på det, istället för att den skulle gå åt att hjälpa immunförsvaret att göra oss friska igen.

Sedan äter män vanligen sämre än kvinnor och lever allmänt ohälsosammare än kvinnor. Skillnaden håller på att jämnas ut, tyvärr, för kvinnorna har börjat kopiera männens dåliga vanor vad gäller alkohol och tobak. Varför begriper jag inte. Jag har absolut ingen förståelse för nöjet att röka, för tobak får mej att må dåligt och något grupptryck har jag aldrig brytt mej om. Alkohol kan jag ha en viss förståelse för men även där gäller samma sak, för mycket alkohol får en att må dåligt. Meningen var inte att låta överlägsen på någotvis, utan det är bara att min hälsa är för bräcklig för att jag ska kunna belasta den med dylika laster.

Tyvärr ser man många män som lever allt annat än hälsosamt och de är ofta sjuka. Undantag finns dock, jag känner sådana som dricker och röker för mycket och aldrig motionerar eller äter hälsosamt, ändå är de sällan sjuka. De visar hur olika vi ändå är och hur mycket stryk vår kropp ibalnd tål. De kan misshandla sin kropp utan större problem, ta t.ex. Ozzy Osbourne som borde ha varit död för länge sedan, men för alla kommer en gräns emot någon gång. Här kan vi också ta Ozzy som exempel, han har nog nått sin gräns för vad hans kropp tål om man får tolka hans skakiga gång.